Byggahus.se

Ta bort takvärme

1. H
    Medlem · 1 inlägg
    Hejsan!
    Jag och min kille har köpt ett hus från 1909 där det finns takvärme i några rum, installerat på 70-talet. I vissa rum fungerar det inte alls, och i andra fungerar det men ganska dåligt (det blir inte speciellt varmt helt enkelt, inte ens närmast taket). Det är väldigt lågt i tak dessutom, så vi hade helst velat ta bort takvärmen helt och se hur originaltaken ser ut. Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att helt ta bort takvärme? Är det svårt att få bort? Vad kan det kosta? Hittar tyvärr inte speciellt mycket information om detta på internet, så är supertacksam för svar! Lägger upp en bild på hur taket ser ut nu, ifall det spelar någon roll. :)

2. hscn
    Renoverare · 1 165 inlägg
    Har ingen egen erfarenhet av takvärme men vet flera som prövat, ingen har varit nöjd. Bygger på strålningsvärme till största delen. Troligen har de element som finns under panelen i taket gått sönder. Bör inte vara så svåra att få bort om ni avlägsnar panelen, ser ut som tjock plastfilm med värmetrådar. Häftad till underlaget.
    Brukar se ut ungefär som bild. Glöm inte att bryta strömmen först.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-7-16_11-5-58.jpeg