Ta bort strömknappen

569 läst  13 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Jag håller på och sätter tätskikt i mitt lilla badrum 130 x 90 cm för att göra det möjligt att duscha men då jag sätter upp en av tätskiktvåderna inser jag att det är ju en strömknapp här så jag tänkte den tar jag bort och sätter sensorlampa i taket meeen det är ju 4 kablar i dosan blå vit svart gul-grön och 3 i taket vit blå gul-grön så jag blev helt förvirrad hur ska jag gå till väga?

hoppas ni förstår:sweat:...
    tacksam för råd :rofl:

2. E
    Medlem · Nivå 17
    Ta en titt på strömbrytaren, det är den som är intressant. Där bör gå in två ledare i den, det är då dessa som ska kopplas ihop om du vill förbikoppla och ta bort strömbrytaren.
    Ett bild på dina grejor kan också hjälpa till.

3. M
    Husägare · Nivå 6
    Med största sannolikhet är det svart och vit som ska kopplas ihop. Observera att om du bygger igen dosan så kommer det inte gå att dra om trådarna till lampan i framtiden (t ex om någon tråd skulle bli skadad eller om framtida regler kräver lila och rosa trådar) utan att riva tätskiktet. Jag vet heller inte om det är tillåtet att göra så.

4. P
    Medlem · Nivå 4
    Låt din strömbrytare finnas kvar.. Det är en dålig idé att bygga för dosan och det låter inte som att du tänkt låta en elektriker då koppla bort dosan helt? Koppla ihop el i väggen och sedan bygga över dosan är riktigt dumt gjort och dessutom inte tillåtet.

5. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Nej, det är inte ok att kakla över dosan.

Hur långt från duschmunstycket hamnar strömbrytaren?

6. P
    Medlem · Nivå 4
    Ett alternativ är att du låter en elektriker vända på dosan så den mynnar på utsidan av badrummet istället så kan du tända/släcka där eller om du vill koppla ihop trådarna och ha sensorlampa. Att kakla över är inget alternativ och badrummet har storlek som en garderob så det kan ju bli knepigt med avstånd som följer gällande regler

7. S
    Medlem Nivå 1
    Jag ser det som direkt livsfarligt att duscha med ström direkt i våtzon 1 som det så elegant heter men elektrikern jag talade med för nån vecka sen sa att det är helt medeltida att sätta kontakt utanför toaletten så jag skulle ha kvar den enligt han; annars skulle de ha tid i augusti...

tyvärr ingår inte dusch i de här lägenheterna från 50-talets början så när kaklet gick sönder så tänkte jag åtgärda det hela och dessutom öka värdet därav har jag den här situationen. Det finns 14 såna här lgh i huset och vissa har byggt till dusch annars gemensam fast jag blir fundersam de bilder jag sett på hemnet från det här huset och andras ombyggnationer verkar det ju inte direkt lagliga efter det jag hör här??
    för deras bilder visar inte några knappar utanför eller ens något tätskikt för kaklet ser inte bytt ut: det är samma som är i min lägenhet...

Jag är nog för rädd för att ha kvar den skulle duscha med hjärtat i halsgropen varje gång om jag inte visste att kablarna var omöjliga att komma åt sen om man säljer och nåt händer någon annan?!?! :sweat: kan man leva med det:sweat:, men skulle det inte vara tillåtet att bygga in? det låter ju som det absolut tryggaste alternativet, eller måste man ska ha en täckbricka i kaklet då? men finns det sådana som är vatten tåliga? skulle nog inte känna mig trygg med bara en bricka för då ska det vara något rejält med gummi som skydd och det känner jag mig tveksam till också...

att ha en knapp och en sensorlampa verkar ju ganska knäppt vitsen försvinner ju som, sen är ju säkringsskåpet precis i hallen så behöver man göra något jobb går det ju bryta där: dessutom börjar jag fundera på alla hyreshus som tar bort knapparna och har sensorlampa det är alltså olagligt? verkar ju rätt underligt tycker jag...

8. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Att ta bort knappen helt är inte olagligt eller fel men att bygga in kopplingsdosan med trådar kvar får man inte göra.

• Laddar…
  9. A
    Medlem · Nivå 9
    Troligtvis finns det ju en kopplingspunkt mellan strömbrytaren och lampan, vägg/takdosa i rummet utanför. Man kan då helt dra ut trådarna som gick till brytaren och koppla om till fast fas till lampan. Efter det kan man med gott samvete kakla för dosan

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Som jag ser det så har du 3 möjligheter.

Antingen sätta ett doslock över, det skall finnas sådana som håller kapslingsklass IP44. Har dock inte sett ett sådant. Men med den lösningen kan man koppla ihop trådar, så att lampan får ström hela tiden, och så en rörelsesensor, eller ev. någon fjärrstyrd lampa.

Eller så sätter du en brytare på utsidan. Man kan Såga ett doshål på utsidan och "vända ut" dosan. Detta är nog det alternativ jag skulle välja.

Eller så gör man som i alternativ 1, men hugger bort dosan, och skarvar ihop rören i väggen, så att det går att dra trådar hela vägen förbi dosan. Med beskrivningen av trådar du ser i dosan, så gissar jag att du har matning från någon kopplingsdosa till den här dosan, och då både fas, nolla och skyddsjord. Och så matas nolla och skyddsjord vidare till lampan, och tändtråd (den brutna fasen) också till lampan. Därmed kan kan inte helt fimpa rören som går till dosan.

11. P
    Medlem · Nivå 4
    Men eftersom det verkar finnas även nolla och jord i dosan så känns det som att röret fortsätter ner till ett uttag kanske placerat utanför dörren under brytaren? Annars håller jag med. Ska brytaren slopas så ska även dosan med ledningar slopas helt.

12. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 7
    Kontakta en elektriker som har tid innan augusti...
    Visst, håller med honom att det är vansinne att ha brytaren på utsidan av rummet, men det är ju inte det du vill ha, utan en rörelsedetektor. Det låter helt okej.
    I och med att det är lägenhet kanske lösningen som föreslogs med att vända dosan åt andra hållet (för att bara ha ett åtkomligt doslock utan brytare) inte fungerar. Då blir det till att skarva röret och dra nya ledningar. Inget stort jobb, men trist att vänta till Augusti på...

13. A
    Medlem · Nivå 9
    Ja så kan det mycket väl vara, det syns ju lätt om det går vidare eller ej. Dock är det ganska vanligt att man vid nybyggen drar färdig slang med fk 5g1,5 eller tvinnad fk till alla brytare.

14. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Sitter brytaren i Våtzon 1 eller sitter den i Område 1? Det är skillnad på de elektriska områdena och våtzoner.

En ritning, bara en enkel skiss på papper med mått som du fotar, hjälper väldigt mycket. Du verkar ha en helt ogrundad oro för elledningar (som absolut inte är åtkomliga genom en normalt monterad strömbrytare).

Om placeringen verkligen är helt olämplig, t.ex. direkt i duschen, så är rätt lösning att vända på dosan och sätta den utanför badrummet. Man lämnar inte en dosa inbyggd med ledningar. Jag vill också tillägga att man inte bygger bort en strömbrytare till ett badrum även om det innebär att den måste ha en "medeltida" placering utanför.

Trapphus som du tar upp med sensorlampor är något helt annat.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: