Byggahus.se

Ta bort spånskivor från trägolv??

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    Jag håller på och renoverar min hall. Såg att det var trägolv under den gamla plastmattan, men när jag har börjat riva har jag upptäckt att spånskivorna är både spikade och limmade mot trägolvet. Det tar evigheter att få bort det, har jobbat med kofot och stämjärn. Har någon några tips?
    Det är sååå fysiskt och tidskrävande att på det här sättet blir jag kanske klar till jul,.. hehe.
    Snälla hjälp mig!!! ???

2. F
    Medlem Nivå 4

Re: Ta bort spånskivor från trägolv??

Enklare att lägga nytt trägolv ovanpå spånskivorna?

3. K
    Husägare Nivå 4

Vi bodde förut i en lägenhet med korkoplast i köket. Trägolvsälskare som vi är ville vi gärna ta fram ursprungsgolvet, när vi upptäckte att det låg furuplank under.
    Tyvärr var korkoplasten limmad direkt på trät, och vi var glada amatörer och skadade golvet en del när vi slet bort korkplattorna. Dessutom visade det sig att en vägg flyttats, så när vi till slut (efter många svettiga timmar) var klara hade vi ett skadat, ojämnt trägolv med en bred betongremsa mitt i.

Det slutade med att vi la en ny parkett ovanpå.

Värmepistol underlättade lite för oss (brandfarligt?), men frågan är ändå om det är värt det. Vet du i vilket skick golvet är? Det kan ju finnas en anledning till att någon lagt ett annat golv över...

// Kristina

4. V
    Medlem Nivå 1

Hej !! Tack för svaret ;D
    Jag var och hämtade ritningar från tekniska nämdhuset och såg då att de har tagit bort en vägg kanske tom 2 i min lilla hall. Men jag har redan tagit bort en del av golvet (kanske 1,5 kvm av 9). Jag tänkte att ev lägga klinkers eller sjösten på den delen där väggen och en ursprunglig garderob har funnits.

Jag hade faktiskt en hantverkare här idag och imorgon kommer en golvläggare. Så jag får en experts utvärdering om det ens är värt att ta bort spånskivorna och i så fall hur mycket det kommer att kosta.

Men jag tror att jag jämnar till kanterna och täcker över med spånskiva och så får det bli lamminatgolv ovanpå.
    Lite tråkigt men men,... så blir det ibland.

Det är synd att de förstörde så mycket av det gamla och mycket fina vid renoveringen på 80-talet. Fastigheten är från 1905. :-[ Träffade en granne idag och det ser likadant ut i hela huset.

Men jag uppskattar svaret ;D

Ha en trevlig dag!!

Therese

5. V
    Medlem Nivå 1

Hej!!
    Svar på det första meddelandet. Tyvärr blir det alldeles för högt om jag lägger nytt trägolv ovanpå spånskivorna. Men tack ändå!! ::)

MVH Therese

6. C
    Medlem Nivå 4

Jag har samma problem med dessa skivor överallt och förstörda golv. Synd och skam... Men jag beslöt att följa med tidsepoken och köra den svala skandinaviska stilen för att spara golvet och slippa laminaten.
    Med hjälp av en suverän site med hjälpsamma kunnigt folk ( Gissa vilken ;) ) ska jag nu fulla i sprickor och spik hål för att sen måla golvet i gammal stil.

7. K
    Husägare Nivå 4

Håller med om att det gjorts många tråkiga renoveringar. Speciellt när det gäller gamla vackra hus...

Vi hade turen att det bara var köksgolvet som var förstört, resten av lägenheten hade ekparkett i mycket bra skick. :)

Skönt att du får nån som tittar på golvet, det är ju alltid bäst!

Lycka till, laminat är också fint.
    // Kristina