Byggahus.se

Ta bort skog för husbygge?

1. D
    Medlem Nivå 1
    Vi ville bygga hus i kanten av ett skogsparti men fick avslag av tjänstemannen eftersom marken idag är jordbruksmark. Istället fick vi rådet att flytta in tomten i skogen. Det skulle kanske gå att få det bra men jag är rädd för skenande kostnader.

Hur mycket kostar det att ta bort 2000 m² granskog och göra marken redo för ett (modul-)husbygge?

Området ligger i kontakt med en befintlig väg och är ganska platt. Kan jag kapa kostnader genom att till exempel fälla träden själv (har dock aldrig hållt i en motorsåg)? Hur gör då man med stubbarna? Eller kan man hyra in nån kille i en monstermaskin som fixar klart alltihop på en förmiddag?

/G

2. T
    Medlem · Nivå 3
    Om du inte har hållit i en motorsåg ska du inte ge dig på så mycket träd och särskilt inte gran som har så mycket att kvista. Tänk dessutom på hur mycket ris du måste köra bort. Kolla först om det finns någon lantbrukare i närheten som skulle kunna vara intresserad av att ta hand om virket. I andra hand om det finns något vedföretag i närheten, men de är förmodligen mer intresserade av björk. I tredje hand får du kolla med något skogsbolag.

Vad det kommer att handla om ekonomiskt är svårt att säga på förhand. Om du har tur kan någon ta hand om det gratis. Vid extremt mycket tur ska någon ändå precis göra en avverkning i krokarna. Då kanske du t o m får ett par kronor. Men räkna med att du får ta in ett skogsbolag vilket antagligen innebär att du får betala en slant då flytt av maskiner och arbetet förmodligen kostar mer än virkesvärdet. Vi vet ju inte heller om det handlar om slutavverkningsmogen skog eller ej. Men det bör inte vara några "skenande kostnader" jämfört med allt annat som kostar vid ett bygge.

Börja rota i detta så snart du kan för om du har otur kan det vara några månaders väntetid innan du har maskiner på plats.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar Torbjörn. Att få iväg virket verkar kunna lösas genom en granne som värmer huset genom att elda i panna. Men jag gissar att det är stubbarna och rötterna som är svårast att bli av med själv? Om ett skogsbolag gör jobbet, tar de då också bort stubbarna eller är detta ett separat problem att lösa?

4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Dom får du ta med grävskopa.

5. T
    Medlem Nivå 2
    Beroende på hur mycket skog så tjänar man ju på att avverka, om det finns värmeverk i närheten så är ju även grenarna och stubbarna värda något. Tror det flesta skogsföretag inte sysslar med stubbrytning men kan ha fel.

6. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Stubbarna räknas väl som GROT som blir till flis.
    Kanske finns det något företag i närheten som flisar, el är villiga att ta hand om stubbarna.

7. S
    Medlem Nivå 2
    Jag köpte en tomt förra vintern 1200 kvm , Skaffade en timmersvans fällde o kvistade ca 45 tallar själv, drog 10 lass med vagn till tippen med kvistarna, det som är kvar eldar jag, nu har jag köpt en motorsåg och ska kapa allt till ved.

Vi har inget bråttom med vårat fritidshusbygge utan gör allt i våran egen takt, ren rekreation att handfälla, då man sitter bakom ett skrivbord hela dagarn, Börjar med en 23kvm oisolerad bod till våren.

Lycka till med ditt bygge!

/Snowy

8. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 10
    Tror jag betalade ca 25k för att bli av med 150 träd av blandad sort. Kostar sen en del att dra av marken, efter du måste köra bort massorna. Men allt handlar om hur billigt du kan dumpa massor.
    Träd kan du som satt ha tur med, gran inte så populärt hos ved-företagen tyvärr..

9. Ö
    Medlem Nivå 9
    Låt säga att det är avverkningsbar granskog så borde du nästan kunna tjäna nån krona. Är det bra bonitet så borde det kunna stå närmare 80-100m3/skog på dina 2000m2. Grantimmer får man väl runt 500kr/m3 för. Stubbarna går väl som Grot...

10. Zixten
    Medlem · Nivå 8
    Nej, jag vill påstå att stubbarna inte går som GROT = GRenar Och Toppar
    Att bryta stubbar för att krossa dom till värmeverk har väl än så länge inte slagit igenom, tidskrävande och dyr hantering, + att värmeverken inte är så glada i det då det innehåller mycket föroreningar i form av jord grus och sten = mycket aska.

I övrigt kan jag hålla med, men att man får något över tvivlar jag på, för litet objekt, bara flyttkostnader för maskinerna äter snabbt upp vinsten.

11. D
    Medlem Nivå 1
    Bra input här i tråden! Skogens värde hade jag helt bortsett från, men det låter som jag ska ha det i åtanke när vi fortsätter planera. Oavsett får jag känslan att vi inte skulle bli ruinerade om vi tvingas välja att ta bygga i skogen - kul!