Byggahus.se

Ta bort sänkt ljudisolerande innertak...

1. T
    Medlem Nivå 1
    Vi har köpt ett hus från 1934 där ägaren sänkt taket lite för att få plats med nå´t slags ljudisolerande tak. Är ett fyrkantigt mönster i det och det ser inte så snyggt ut så jag tar gärna bort det. Någon som gjort något liknande innan och vet hur svårt det är? Visst borde det gamla taket finnas rätt så intakt under?

På övervåningen sakas detta tak förutom i hallen och där finns istället tre olika tak ett i varje rum...nån slags spänd papp och nån med nån slags spänd glasfiberväv typ och ett tredje med något som verkar va spånskiveaktigt fast gjort som det ska likna gammalt målat trätak. Jag skulle vilja ha det lite mer enhetligt och funderar om det går att bara riva bort ytskikten och att det eventuellt finns nån bra lösning under eller om man måste lägga nytt innertak?

2. K
    Medlem Nivå 7

Re: Ta bort sänkt ljudisolerande innertak...

I vårt hus från 1960 satt det plattor av pressad glasfiber i taket. Vi trodde först att de var av typ frigolit. De var typ 50x50 cm stora och lite fasade i kanterna, om det kan vara samma. De var dessutom målade i fina färger såsom mörkt mintgrön! :)

Dessa plattor var inte särskilt svåra att ta ner, de var limmade direkt mot sponttaket under, och pillades enkelt ner med en spackel eller dylikt redskap.

I andra rum hade vi ett ganska mjukt tak av typ pressad papp (är det det som är trätex?) som såg ut lite som målat brädtak kan man säga. Även under detta var det spont.

Vi har rivit ner alla innertak i huset, och ska ersätta en del med panel och resten med gips som vi bara tänkt skruva rakt upp i sponten.

Lycka till med takrivningsprojektet, jag tyckte det var skoj!

/Elin

3. T
    Medlem Nivå 1

Re: Ta bort sänkt ljudisolerande innertak...

Det låter ju lite som vårat...Har ej fått tillträde till huset ännu så vi har inte finsgranskat, men jag hoppas att det inte är allt för svårt att ta ned.