733 läst ·
3 svar
733 läst
3 svar
Ta bort rost som runnit på betongpannor och ränndalar
Jag har haft en takplåt som rostat och rosten har runnit på de ljusgrå betongpannorna (Benders Palema Candor) och i de ljusgrå ränndalarna.
Nu är plåten åtgärdad men rosten som runnit är kvar.
Någon som har tips på ett smidigt sätt att få bort det?
Nu är plåten åtgärdad men rosten som runnit är kvar.
Någon som har tips på ett smidigt sätt att få bort det?
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Ammoniumtioglykolat. Biltemas flygrostborttagare baseras på detta. Fördelen är att det är basiskt och inte fräter på betongen. Nackdelen är att det luktsr damfrisering.
Spraya på och låt det bli mörklila. Då har medlet omvandlat rosten till järntioglykolat. Detta är ofarligt och kan spolas bort. Upprepa tills rosten har försvunnit.
Spraya på och låt det bli mörklila. Då har medlet omvandlat rosten till järntioglykolat. Detta är ofarligt och kan spolas bort. Upprepa tills rosten har försvunnit.
Tack för tipset!Johan Gunverth skrev:
Ammoniumtioglykolat. Biltemas flygrostborttagare baseras på detta. Fördelen är att det är basiskt och inte fräter på betongen. Nackdelen är att det luktsr damfrisering.
Testar det och återkommer med resultat
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 697 inlägg
Jag har använt det på kalksten, marmor och betong som har varit ”totalförstört” av rostfläckar. Allt försvinner fullständigt även rost som har gått in djupt i t.ex. vit Carrara-marmor.H HenrikP skrev:
Den violetta färgen är det faktiska resultatet av ”kelateringen” när processen rycker alla järnjoner från syret. EDTA är en annan kelat som används i sjukvården för att binda tungmetalljoner vid förgiftning. Och i tvättmedel.
Om du googlar ”kelatering” är 99% av träffarna från alternativmedicin.
Jag hittade däremot ett rumänskt examensarbete om renovering av marmorstatyer som blivit rostskadade. De använde just ammoniumtioglykolat eller EDTA för att sanera rost. Syror funkar ju förstås inte på kalkbaserat material. 🙂
Redigerat:
Klicka här för att svara