Byggahus.se

Ta bort plastmatta och lägga klinker...

1. N
    Medlem · 10 inlägg

NisseGurra

Medlem
    Hej alla glada ;D
    Tänkte ta bort gamla plastmattan i hallen och lägga klinker (utan golvvärme). Mattan sitter som f##n och det mesta av limmet blir kvar när jag lossar mattan. Behöver jag skrapa loss alla limrester eller går det att lägga klinkern ändå?
    /NisseGurra

2. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Re: Ta bort plastmatta och lägga klinker...

Du kan ju lägga golvgips o lägg klinker på detta.

3. O
    Medlem · 132 inlägg

Olfe

Medlem

Det beror på vad det är för mtrl som mattan ligger på idag? Borde väl vara betong eller gips för klinker.
    Vissa ojämnheter "försvinner" i fixet, men är stora "högar" med lim?

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 232 inlägg

MathiasS

Medlem

Snarare än att fundera på om det är lite lim kvar tror jag du skall ta reda på om undergolvet är tillräckligt bärigt för ett klinkergolv (eller vad du behöver göra för att det skall bli det).

5. V
    Medlem · 27 inlägg

Villja

Medlem

Det går att lägga klinker direkt på plastmattan också.
    Det finns en primer att köpa som "impregnerar" mattan och skyddar den så den inte löses upp av fixet. De lovar att det skall hålla i 30 år, och efter så lång tid så bor du säkert inte kvar :)
    Ett mindre delikat problem är att bara bygga på höjden, tänk på alla dörrar som måste fräsas av i botten...så visst är det bäst att komma ner dikt till plattan, dessutom är det lättare att lägga på direkt.
    Så var den helgen räddad för dig, slit & bänd!
    / Avundsjuk

6. N
    Medlem · 10 inlägg

NisseGurra

Medlem

Hej igen. Golvet är i betong och det finns ett parkettgolv i angränsande rum. Det golvet är högre så med klinker hamnar golven i samma nivå. Testade att dra bort bort en del av mattan, det blir en del rester kvar av mattan och det mesta av limmet. Får väl försöka ett skrapa av det värsta innan jag lägger klinkern. :p
    /NG

7. D
    Medlem · 326 inlägg

dedden

Medlem

Hej!

Jag håller på med ett liknande projekt.
    Hyrde en betongfräs modell mindre (Festo av handmodell).

Men:
    När är mattan ifrån?
    Om den är tillverkad och inlagd innan 1976 kan det va asbest i grejerna Krysotil...
    Så var fallet för mig (plastmatta limmad mot betonggolv, vissa delar av mattan släppte direkt, men större delar sitter limmet liksom kvar.
    Det blir skyddskläder och gasmask ihop med betongfräsen...

8. P
    Medlem · 1 inlägg

Petta

Medlem

Har själv planer på att lägga klinker i badrum på befintlig plastmatta, var kan man köpa denna primer?

Jobbade själv som golvläggare för ca 10 år sedan, och då la vi alltid plastmatta under klinkers, till och med väggmatta som vi tätade skarvarna med "aqua tät"

Nu mer säger de kunniga att man absolut inte får lägga klinger på matta pga "fix reaktioner", men jag har ganska svårt att tro att alla de golv vi la på 90talet har fått läggas om.

Nån som har några konkreta exempel där detta hänt?

mvh

P

9. P
    Medlem · 18 inlägg

pl71

Medlem

Hörde idag från två fackhandlare att alla lim- och färgrester måste bort för att fixet ska fästa.
    Betongfräsar finns att hyra på bla Caro och de ska vara väldans effektiva.

10. L
    Medlem · 178 inlägg

lawpan

Medlem

Hyr en striper, det gjorde jag. All matta inkl limmet skrapades bort på 30 min i hallen.

Detta kostade mig 200 kr och borde tillämpas av alla som ska skrapa gammal matta.

11. G
    Medlem · 639 inlägg

Gutte

Medlem

Går det lägga på en korkmatta också ???

12. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Japp, min pappas badrum. :-[ Luktar verkligen APA och det är mögel mellan alla klinkerplattorna. Ser inte så kul ut med vitt klinker och brunaktiga, "bubbliga" fogar. De fogar som ej påverkats (de som ligger torrare) är vita och fina. Skall göras om då pappsen får tummen ur. Men det är bara han som bor där och han öppnar bara fönstret för att slippa lukten... ;D

13. S
    Medlem · 29 inlägg

Skomannen

Medlem

Bästa rådet är att gå in på BKR hemsida och läsa allt som finns där.
    Personligen lägger jag aldrig klinker på plastmatta på grunda av vidhäftningen mot underlaget, en del hävdar att fixet löser upp matten/limmet och visst förekommer det. Sen är det ju även så att att limmet under plastmattan inte fungerar för evigt har sett massor med exempel på lim som är som pulvernär man river bort plastmattan. Ska du lägga golvet på plastmattan se till då att leverantören står för garantin vilket oftast är lättare, att säga för att sälja sina produkter, än att få dom att verkligen göra det. Sen det viktigaste utav allt är att höra med pulver firman vad dom lämnar för garantier vad fixet ska användas på för underlag.

Du får alltid bästa resultatet om du tar bort plastmattan och allt lim. Underarbetet är A och O när det gäller plattsättning lycka till..

14. S
    Medlem · 29 inlägg

Skomannen

Medlem

Petta
    Det finns en anlednig till att det finns regler som avråder från att lägga klinker på plastmatta.
    Men du kanske kan ge exempel på en godkänd våtrumskonstruktion där man lägger klinker på plastmatta.

Klart att inte alla dom golven du själv la har fått läggas om men ett golv är ett för mycket.

15. R
    Medlem · 35 inlägg

rickard1

Medlem

man fick inte vata av "villja" vad det är för primer som "impregnerar" mattan !!
    nån annan som vet det /r

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.