Byggahus.se

Ta bort plastfärg på träfasad

1. L
    Medlem · 101 inlägg

Lewen

Medlem
    Har fått ett rejält problem inför vårens ommålning.

Jag ska ju måla om ett gammalt trähus (1932) nu i vår och har stött på en del problem.

Det tidigare färgskiktet som jag vill får bort är målat med en plastfärg antagligen från 80-talet :(

Har prövat att ta bort färgen med Värmepistol, uv-värme men färgen sitter som berget. Färgskiktet är mkt tjockt och man ser inte träets konstruktion. Det har lagts på väldigt flödigt och dåligt gjort då man ser att det har runnit.

Jag vill nu får bort all denna hemska plastfärg för att sedan måla med oljefärg/linoljefärg. Det passar ju husets karaktär mer. Men hur får jag bort färgen???
    Nån som har erfarenheter?

Mvh
    Lewen

2. H
    Medlem · 154 inlägg

Herman

Medlem

Re: Ta bort plastfärg på träfasad

Hmmm...det blir nog bara att skrapa på med skrapa och värmepistol.

Men jag tror faktiskt inte att du kan byta till en oljebaserad färg om du tidigare målat med plastfärg - även om du skrapat bort det gamla skiktet...

3. Q
    Medlem · 328 inlägg

que

Medlem

Fundera på att ta Tinova VX istället, den fungerar både på "plastfärg" och olja. Mitt hus har en blandning av olika sorter, därför valde jag VX just pga detta

4. F
    Medlem · 133 inlägg

frasse_E

Medlem

Känner inte till något annat än värme pistol och spackelspade. Typiskt svartjobb... ;D

5. F
    Medlem · 124 inlägg

fasadgurun

Medlem

speedheater !

6. M
    Medlem · 415 inlägg

Michailoff

Medlem

All vattenburen oljefärg är att betrakta som oljefärg. Oljefärg är inte bra på en akrylat. Däremot är en välgjord fasad målad med akrylat det som stoppar allra bäst. Se bara till att göra på rätt sätt! Sedan kan man undra varför du måste ta bort färgen om den sitter som berget? Är det sprucket, flagat eller? Annars är det ett bra alternativ att måla om bara. Varför använda en oljefärg bara för att det passar till ett gammalt hus?? Ska du sen använda en linoljeförsvagad färg kommer du att tappa både glans o kulör på nolltid.

• Laddar…
  7. L
    Medlem · 101 inlägg

Lewen

Medlem

Färgen flagnar på vissa ställen, och samtidigt är den väldigt tjockt pålagd på vissa ställen. Det ser inte estetiskt snyggt ut, därav min inställning till att få bort allt och sen börja om på nytt. har försökt med värmepistol i helgen men färgen blir bara kladdig och träfibrerna följer med när jag skrapar av den uppvärmda färgen. Har aldrig sett något liknande.

Är det Tinova VX som gäller tror ni, eller ska man byta hela fasaden. Har hört att målar man med plastfärg igen så är trät dömt till att ruttna?

8. M
    Medlem · 719 inlägg

mino

Medlem

Tycker också det verkar vettigare att behålla akrylaten. Kulören är mycket mer avgörande för det gammaldags intrycket än färgen. Akrylatfärger är bra, de andas bättre än alkydfärger, det var de första som kom på 70-talet som inte höll måttet. Verkar dumt att gå på med oljebaserat bara för att man "ska" på gamla hus.

Värmepistol används i första hand till oljebaserade färger. Det finns annars färgborttagningsmedel i färghandeln. Är det på mindre ställen/stänk kan man använda t-röd. Tycker inte att du ska byta fasaden om det inte behövs, gammalt timmer höll en mycket högre kvalitet än det nya snabbväxande.

9. M
    Medlem · 719 inlägg

mino

Medlem

raderat

10. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 449 inlägg

Totte_S

Medlem

Ursäkta, men nu känner jag mig dum, Skulle Akrylatfärger andas? ???

Håller med om att det är värt att försöka bevara den gamla panelen om den inte är skadad redan...

• Laddar…
  11. L
    Medlem · 101 inlägg

Lewen

Medlem

Panelen är jättefin under denna tjocka färg. Det är just det att det ser så illa ut när den ser tjock ut och att man inte ser täets fibrer igenom.

Men men, det är kanske bäst att lägga på ett lager till med liknande färg, annars lär man väl stupa på kuppen med att ta bort denna färg.

12. M
    Medlem · 719 inlägg

mino

Medlem

Ja i jämförelse med alkyden som ger ett tätare skikt, det är därför man använder alkyden på mer utsatta ytor (knutar, vindskivor etc). De flesta undersökningar visar att akrylaten, om man använt den på rätt sätt, inte stänger in fukt i lika stor utsträckning och har bättre vidhäftningsförmåga än alkyden. Den kallas för plastfärg för att den bygger på samma beståndsdelar (polymerer) som plast men för den sakens skull är det inte samma sak som att dra en plastpåse över huset.  ;)

Färgen bygger ju på forskning om hur fasaden ska få ett effektivare skydd, den är inte ett elakt lurendrejeri för att jävlas med husägarna...   ;)

13. M
    Medlem · 415 inlägg

Michailoff

Medlem

Näe, Mino, inte andas akrylaten inte. Däremot finns det akrylater för putsade fasader som med hjälp av olika tillsatser blir diffusionsöppna. En träfasad som är ordentligt grundad med oljegrund och målad med akrylat i två lager ger enligt min erfarenhet det bästa skyddet för fasaden. Dessutom slipper man oftast flagning, alg/mögelpåväxt och blekning. Tyvärr är glansen för låg för vindskivor och knutar, där behövs det en oljefärg för att stå emot i ruskväder. Likaså behövs oljefärgen till fönster.

14. F
    Medlem · 124 inlägg

fasadgurun

Medlem

Akrylatfärg är mer öpnne - men inte för vatten i vätskeform, som kan samlas innanför färgen om man inte grundmålat riktigt med ett tätt skikt. Vattenånga kan evt penetrera, men utan riktig grundmålning blir plastfärgen en "fälla" för fukt, och så får man problem med sin fasad. Med en riktig grundmålning där man tätar till fasaden är akrylat en bra färg, då den håller glansen bra över tiden.

Linolja har en charm, men den mattas snabbt - som tidigare sagts.
    Alkyder håller glansen längre och bryts inte ner lika fort.

Lycka till

:)

15. M
    Medlem · 719 inlägg

mino

Medlem

Nej ursäkta min slarviga omskrivning Michailoff.
    Min poäng är, om du läser lite mer ingående, att akrylaten inte ska uppfattas som en ogenomtränglig plast, det är mer en film om man ska vara petig. Och jämför man genomsläppligheten mellan akrylat och alkyd är akrylatens något större.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.