Ta bort plast yttervägg

3k läst  9 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Jahopp då har man satt igång att renovera badrummet. Ena väggen är en yttervägg av tegel. Som jag förstått det så skall plasten bakom spånskivan i väggen bort även om det är tegel?

2. J
    Medlem Nivå 15
    Hur ser väggkonstruktionen ut?

3. M
    Medlem Nivå 1
    Hmmm....*hämtar kofoten*....

Gips ytterst, plast, träreglar

4. J
    Medlem Nivå 15
    Förlåt, jag hajar inte, du hade ju tegel och spånskiva sade du?

5. M
    Medlem Nivå 1
    Sorry om jag var oklar.

Yttervägg tegel, sedan träreglar, plastfilm och gips. Stryk spånskivan.

6. J
    Medlem Nivå 15
    Well, plasten måste inte nödvändigtvis bort. De nya tätskikten har en sådan täthet att det ska fungera att ha plasten kvar i väggen. Men jag rekommenderar att man bara har fuktokänsliga skivor mellan plasten och tätskiktet, alltså ingen kartonggips. Sedan kan man ju fråga sig om plasten fyller någon större funktion i ditt hus, eller om den bara är slentrianmässigt ditslängd när de byggde. Idag har man ju förstått att plasten bara fungerar om den är tät i alla skarvar. Är den inte det så kan du lika gärna ta bort den bakom tätskiktet i badrummet.

7. M
    Medlem Nivå 1
    Ja tät är den definitivt inte runt fönster och dylikt. Vad jag tänkte göra var att bara slänga på 6mm gips på de befintliga gipskivorna och sedan på med tätskikt. Lip VS30 verkar väl ok eller?

8. J
    Medlem Nivå 15
    Vad sitter skivorna på för c/c då? Är det 600 mm så behöver du två lag 13 mm gips. Men jag skulle som sagt rekommendera att du tar bort plasten, eller använder fuktokänsliga skivor. Eller bådadera. I och för sig, om duschen inte är mot yttervägg så är det ingen fara, då har man ingen fuktbelastning mot tätskiktet.

Förresten, du är medveten om problematiken med kartonggips, och att den inte är tillåten enligt branshreglerna från 1/7 2008?

Nja, LIPs system 17, som består av VS20 och VS30, är okej. Enbart VS30 är inte okej i normalfallet.

9. M
    Medlem Nivå 1
    Ja det var system 17 jag tänkte på.

Duschen är i ett badkar och inte mot en yttervägg.

Hmm...skall kolla c/c. Vilket c/c skulle vara ok att ha befintliga 13mm och sedan 6mm?

Stort tack för svaren förresten!

10. J
    Medlem Nivå 15
    Jag skulle säga 450 c/c, samma som enkelgips. Visst styvar renoveringsgipsen upp lite, men jag skulle inte vilja räkna med någon större effekt. Men okej, vi kan säga 460 c/c då. :)

Och vassego.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: