Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Ta bort petskydd från vägguttag

1. J
    Medlem · 233 inlägg

janerik12

Medlem
    Jag har tre vägguttag som har gamla Petskydd som kräver sugpropp. Jag kan inte hitta tillräckligt små sugproppar (Bauhaus,Julia,clas) som passar i uttagen. Istället har jag försökt att använda skruvmejsel och preja upp skydden men det sitter ganska hårt. Jag hade skruvat av uttaget men ena skruven är bakom skyddet.

Har ni några förslag?

2. R
    Medlem · 2 922 inlägg

RoAd

Medlem
    Smältlim, stark dubbelhäftande tejp, dammsugare.

3. P
    Medlem · Skåne · 552 inlägg

polarsson

Medlem
    Limma nått att dra med.

• Laddar…
  4. G
    Besserwisser · Växjö · 428 inlägg

GVR4

Besserwisser
    Biltema kanske har sån där sugpropp man har till att slipa bilventiler som är liten nog:thinking:

5. it-snubben
    Medlem · Västernorrland · 1 895 inlägg

it-snubben

Medlem
    Kanske silvertejp funkar?

6. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    På mitten kan du borra hål , då sätts en s.k sockerbit fastskruvad på borren så du inte borrar för djupt. eller ett smalt stämjärn och hugger av pluggen upptill och nertill så en bit på ca 6-7 mm går bort., slå inte för hårt bara då kan locket spricka, hålen sitter på tvären och då går det att få bort med lite vilja.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · 9 750 inlägg
    Ett annat sätt är som andra säger, hålet är 35 mm och pluggen tajt. En träbit , skrapa på pluggen lite med sandpapper, köpa kvicklim och limma träbiten mot pluggen hålla kvar ett tag så den sitter och vänta i en kvart, dra i pinnen och pluggen åker med ut. Har sett en sån sugpropp någonstans i C-lagret , det är en av första pluggarna som kom tidigt, men var besvärliga att ta ur.

8. E
    Medlem · jämtland · 21 542 inlägg

elmont

Medlem
    Köp nytt uttag och låt en hammare landa på det g:a så att plasten sprutar åt alla håll. Sedan är det enkelt att byta uttag.

9. J
    Medlem · 233 inlägg

janerik12

Medlem
    Jag behövde inte vara så extrem :crysmile: det räckte med lite starkt lim och en trä pinne men kanske nösta gång får hammaren flyga ;)

tack för alls tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.