Byggahus.se

Ta bort parkett och sedan lägga tillbaka igen

1. G
    Medlem · Stockholm · 27 inlägg

gudden

Medlem
    Hej
    vi bor i en nyproducerad lägenhet där golvvärmen är underdimensionerad. Därför ska byggbolaget ta bort vår ekparkett, lägga nya slingor och sedan tänkte de lägga tillbaka samma parkett igen, dvs återanvända den som redan låg där. Jag känner mig skeptisk till detta förfarande och har sagt att jag vill att de lägger in ny parkett. De menar att parketten inte kommer att skadas och vill därför återanvända.

Någon som har erfarenhet eller råd kring detta?

MVH
    Gustaf

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 124 inlägg

GoForIt

Medlem
    Blir slutresultatet bara okej så ser jag inte varför man skulle kunna återanvända det?
    Problem kan naturligtvis bli om man inte får upp hela golvet i oskadat skick och behöver komplettera med nytt (nyansskillnader t.ex).

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Skåne · 957 inlägg

mnils

Medlem
    Beror ju helt på vad det är för parkett. Kährs woodloc 5S är inga som hest problem att ta upp och lägga tillbaka om man gör det från rätt håll och använder Kährs verktyg för att öppna låsen. Billigaste ekparketten från Hornbach som man måste slå ihop med hammare hade jag aldrig gett mig på att försöka återmontera, masonit kanterna hade inte blivit vackra av behandlingen.

4. B
    Medlem · Stockholms län · 23 713 inlägg

BirgitS

Medlem
    När vi renoverade genom att bland annat flytta en vägg togs all parkett först bort men efteråt la hantverkaren tillbaks parketten i det nu mindre rummet. Det gick utan problem och det ser likadant ut nu som innan.

5. anders07
    Medlem · Stockholm · 6 143 inlägg
    Det går oftast bra om det riktig parkett och inte billig laminat som kan skadas när man viker loss dem...

6. G
    Medlem · Stockholm · 27 inlägg

gudden

Medlem
    Tack för era svar. Byggherren har nu gett besked att de kommer lägga in ny parkett

7. H
    Moderator · Stockholm · 44 227 inlägg

hempularen

Moderator
    Troligen blir mellanskillnaden inte jättestor för dem. Det är betydligt snabbare och billigare att riva utan tanke på återanvändning. Och att lägga tillbaka kostar också mer tid, eftersom det behövs mer eftertanke att få rätt ordning på de bef osv. Och en strulfaktor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.