Byggahus.se

Ta bort och bära av (del av) bärande betongvägg i lägenhet

1. T
    Medlem · 1 inlägg

Ty Rex

Medlem
    Hej!

Jag bor i en lägenhet (plan 4 av 5, eller egentligen plan 7 av 8 då det är ett suterränghus - hur som helst har jag bara en lägenhet rakt ovanför mig) i ett flerbostadshus byggt 1981, om det är relevant har det ett helt platt tak och ligger i Stockholm. Det är ett tegelklätt hus med stomme/bjälklag i betong.

Jag skulle vilja öppna upp en del av en bärande betongvägg mellan kök och vardagsrum.
    Naturligtvis kommer jag göra allt by the book, dvs söka tillstånd från styrelsen, bygganmälan, anlita en byggnadsingenjör för beräkningar, seriös byggfirma etc etc - men är ändå nyfiken och vill ställa några frågor.
    För att inte blir alltför långrandig börjar jag med bara två frågor :)

1. Väggpartiet jag önskar ta ned är en del av bärande vägg av solid betong, som sitter mellan två dörrhål mellan kök och vardagsrum (bild 1 & 2). Väggens tjocklek är 166 mm, bredd 1440 mm. Går nog enstaka elledningar närmast vägg och golv men inga stammar eller rör. Just under taket går dock en ventilationstrumma tvärs genom mitten av väggen. Funderar på om väggen kan bäras av med en tvärgående stålbalk som då skulle bli drygt 3 m lång. Antingen kan den vila på utfasade klackar i betongväggen (bild 3), eller på lodräta balkar (bild 4), vet inte vad som blir bäst. Skulle ni tro att detta är en fungerande lösning, rent generellt? Hittar inte så mkt på forumet om avväxling av betongväggar i lgh, mest om trästommar i villor.

2. Exakt vad tillför egentligen den tvärgående stålbalken? Hade det varit ett träbjälklag, med lodräta bärande balkar från golv till tak som hade kapats så de blir hängande i tomma luften, så förstår jag att en tvärgående balk under de fritt hängande träbalkarna hade burit av lasten åt sidorna. Men i en solid betongvägg hänger ju inget "helt fritt" i luften - lasten borde väl fördelas åt sidorna till väggarna på ömse sidor om det nya hålet - så vad gör egentligen stålbalken som inte den kvarvarande övre delen av den solida betongväggen redan gör? Visst, någon slags förstärkning förstår jag att det blir, men jag ser inte den stora principiella skillnaden som balken gör i detta läge. Har det något med stålets elasticitet kontra betongens att göra? Behövs det troligen i själva verket ytterligare en avbärande lodrät balk i mitten (vilket ej är önskvärt)?

Tacksam synpunkter! Kan bifoga fler ritningar (ink kontruktionsritningar för hela huset - finns väldigt många för denna brf på Bygg- och plantjänsten på nätet - tyvärr helt osorterade så tar tid att hitta rätt) om det behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.