Byggahus.se

Ta bort "ludd" under plastmatta innan golvläggning?

1. G
    Medlem · Stockholm · 39 inlägg

goodyear77

Medlem
    Hej!

Har rivit bort plastmattan som var limmad på spånskivor (huset är från 85), och fick kvar brunt "ludd". Luddet bygger inte särskilt mycket, och är mjukt, så frågan är om jag behöver slipa bort det innan jag lägger parketten? Tänkte lägga Kährs Tuplex som "foam", och sen ett 15 mm tjockt Kährs golv.

Ser ni något problem med detta, är kanske det bruna luddet farligt? Har inte använt Kähr Tuplex förut, men det känns som det borde ge en bra dämpning? Dessutom känns de små kulorna som att dom "fyller i" ojämnheter?

Vad tror ni?

2. B
    Medlem · Uppsala · 136 inlägg

BaNaN85

Medlem
    Du kan väll ta bort plastmattan då tuplex fungerar som en fuktspärr?

3. G
    Medlem · Stockholm · 39 inlägg

goodyear77

Medlem
    Jo, precis, frågan är om det bruna luddet är farligt/gör underlaget ojämnt. Men jag har kommit fram till att jag skippar att slipa bort luddet, då golvet är 15 mm borde det vara så pass stabilt att de 0,5-1 mm oämnheterna inte märks. Tror att då det bruna luddet fanns under plastmattan kan det inte vara helt hälsovådlig...

4. B
    Medlem · Blekinge · 363 inlägg

big mike

Medlem
    hej, jag hade kollat upp om limmet eller luddet är giftigt. har för mig att limmet till gamla plastmattor kan vara det. om du sen ska ta bort luddet finns det en jättebra maskin att hyra som river bort det.

5. S
    Medlem · Norrbotten · 353 inlägg

sukke2k

Medlem
    De bör inte vara några gifter i lim eller mattan, 1982 var det sista man såg av asbets så iom att huset är från 1985 så kan han nog vara lugn :)

6. Flöjten5
    Medlem · Dalarna · 564 inlägg

Flöjten5

Medlem
    Ja det är ingenting att vara orolig över. Giftigt är det, men det är även dagens limmer, om än lite mindre giftigare. Jag skulle ha behållit det, som lite dämpning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.