Byggahus.se

Ta bort lister på gamla köksluckor???

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej! :)

Vi har ett litet problem, eller egentligen en fundering.

Vi ska göra en "snabbrenovering" av vårat kök. Köket är original från -67.

På våra köksluckor är det lister (dekorlist), vi hade tänkt ta bort dom så vi får släta luckor.

Nu till min fråga, hur svårt är det att ta bort listerna???

Har nämligen fått höra att det är jätte svårt...
    Å man kan ju inte gärna testa på en lucka;)

Mvh Anna

2. F
    Byggveteran · Nivå 17
    Varför kan du inte testa? Är det bara en snabbrenovering spelar det väl inte så stor roll? Köket ska väl ändå bytas ut någon gång? Kan du se hur de är infästa? Är det spikar på baksidan eller verkar de vara limmade? Är de limmade kan det ju bli svårt utan att skada resten av luckan.

3. A
    Medlem Nivå 1
    Nja jag tror inte jag vill ha en lucka utan list å resten med, tills den dag vi tar tag å renovera på "riktigt"...Så testa är inget alternativ!

4. O
    Medlem Nivå 12
    Hur långt är ett snöre....?

Vissa frågor går ej att svara på, speciellt som ingen vet något om din lucka.

Vad är den tillverkad av, är det massivt trä, faner, melamin eller kanske enbart en plastprofil som är gjutet i ett plastöverdrag limmat på luckan.....??

Är det orginal eller fabriks ditsatt och är dom isåfall limmade eller bara spikade......????

Etc, etc, etc..................

Utan att ens visa en bild eller berätta vad det är för typ av lucka kan du naturligtvis inte förvänta dig några kvalificerade råd. Speciellt som du förväntar att det med "garanti" ska bli bra för att du inte vill ha en lucka som kanske blir lite olik dom andra om det misslyckas.

• Laddar…
  5. A
    Medlem Nivå 1
    Jo jag vet att det kanske var lite bristfällig information...

Eftersom det är ett kök från -67 är det riktiga träluckor!
    Misstänker att det både kan vara limmade å spikade, inget som syns när man synar dom men man gjorde nog så oftast på den tiden.

Det finns väl ingen som vill ha olika utseende på sina köksluckor:thumbdown:
    Så testa på en gör jag inte!

Jag tänkte bara kolla om det finns någon vänlig själ som gjort liknade å kan tala om om det är värt allt jobb?

6. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Men eftersom du själv inte har en aning om det är spikat och limmat eller enbart spikat eller limmat, så är det precis som flera redan påtalat, omöjligt att andra på detta forum skall ha en aning om utförandet på just dina luckor.

Det är sen inte säkert att listerna är något som fanns där från början, utan något som tillkommit när det blev populärt med lister på köksluckor.

Ta en lucka och testa lite försiktigt. Har du tur, så är det endast spikade lister och då går det lätt att få loss dem. Är det däremot limmat, kan laminatet släppa och det blir ännu fulare.

Om det enbart är en snabbrenovering och du inte vågar testa på en lucka, så hade jag låtit bli.

7. H
    Medlem Nivå 9
    Dubbel tråd!?