Byggahus.se

Ta bort linoljefärgfläckar... HUR???

1. J
    Medlem Nivå 5
    Missade att täcka en bit av golvet i tvättstugan, så nu är det vita linoljefärgprickar på det svarta klinkergolvet... :(
    Har provat terpentin, funkar inte, linoljesåpa, funkar inte heller.
    Vad ska man göra??
    Försökte skrapa bort fläckarna, men det går inte heller riktigt bra.
    Skit om golvet är förstört, vi har ju inte ens flyttat in...
    Tacksam för tips!

2. Anders_S
    Medlem Nivå 7
    Hej
    svårt fall! En gammal städerska sa till mig i affären en dag att om man har fettfläckar på golvet ska man lägga på potatismjöl!!!
    Mjölet suger tydligen upp olja och liknande. Behandlingen ska upprepas ett par ggr. vet inte om det funkar men är värt ett test.
    Anders

3. J
    Medlem Nivå 5
    Ja, man kan ju alltid testa!
    Fläckarna är ju iofs torra nu, men det kanske är mirakelkuren ändå?
    Har fortsatt prova olika metoder och kommit på att man nog ska värma fläckarna först. Kanske värme+potatismjöl... Måste prova!

4. E
    Medlem Nivå 1
    Jag brukar klara detta problem med grön /gul såpa. Din linoljesåpa är säkert utmärkt, men det ska göras på ett bestämt sätt. Nämligen: Man täcker färgfläckarna med ett tjockt lager såpa. Låter det sitta ett dygn. Detta mjukar upp färgen. Tag sen t.ex. en spackel el. kniv och skrapa av färgen. Upprepa evt. proceduren en gång till om det har trängt in i underlaget. Sen brukar man kunna skrubba bort det sista med en skurborste el.dyl.
    Detta funkar alltid för mig. Såpa är ett fantasiskt medel till att upplösa färg på alla sätt. T.ex. även att tvätta sig själv och penslar med. Men man ska använda det koncentrerat.