Byggahus.se

Ta bort kantjärn?

1. PlåtslagarSvensson
    Verktygstokig Nivå 1
    Hej alla lärda!
    Är i full flärd att grundligt renovera garaget som är byggt i början av 80-talet.
    Grejen är att syllen är rutten i ett hörn precis intill porten. Så syllen ska jag byta. Men grundproblemet till att syllen ruttnar kvarstår: regn som slår in och lägger sig i det lilla hörnet just för att kantjärnet är högre än själva plattan.
    Har god lust att bara såga bort skiten och flexa ner själva ”infarten” i porthålet så det sluttar utåt lite fint. Kan det vara en bra idé? Det här garaget har en helt homogen platta så det borde ju inte vara några problem med hållfastheten i betongen? Det kommer heller inte vara någon vidare trafik in och ut ur garaget.
    Kanske man ska lägga en kocka med flytspackel eller dylikt i det hörnet också?
    Hela garagegolvet ska vartefter jämnas till och målas.

Tack på förhand!

2. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Antar att syllen ligger direkt mot cementplattan ?

3. PlåtslagarSvensson
    Verktygstokig Nivå 1
    Yes visst gör den det

4. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 9
    Förr körde man impregnerat virke :thinking:
    Vad du ska hitta på :thinking:

5. PlåtslagarSvensson
    Verktygstokig Nivå 1
    Tja, de påstår ju att det bildas giftiga gaser och sådant så de avråder ju från att använda tryckt i invändiga konstruktioner idag...
    Bytte syllen idag, den gamla var numer kompost :geek: det var ingen vidare syllisolering som satt heller. Plastat drev låg under och det var ju platt som attan, virket låg i stort sett dikt emot plattan. Den nya syllisoleringen bygger ju ändå upp ett par mm så redan där känns det säkrare.
    Man kanske inte ska grotta ner sig alltför mycket ändå, det har ju ändå hållit i typ 40år :cool:

6. M
    Moderator · Nivå 18
    Jag ser lite olika varianter. Ta bort kantjärnet - fräs ur så att det finns plats att montera att nytt kantjärn lägre än omgivande golv och sätt dit kantjärnet igen.

bort med kantjärnet och ersätt med en rad klinker som lutar utåt (finns sånt som är gjort för hårt slitage/utomhusbruk)

Jobbigast. ersätt nedersta delen av väggen med lecablock och bygg den nya syllen ovanpå

7. PlåtslagarSvensson
    Verktygstokig Nivå 1
    tack för bra tips!
    Den idén med klinkers lät inte alls dum, det ska jag allvarligt fundera vidare på

8. A
    Medlem · Nivå 9
    En liten varning bara... om du tänkte kapa ner "hörnet"/kanten på betongen bör du kolla så du inte kommer så långt in att du blottar några armeringsjärn. Risken är då stor att de börjar rosta och spräcka betongen som följd.

Förra ägaren till ett hus jag känner till hade gjort precis det, med en sprucken kant till följd.