Vi skall ta bort våran gamla Contura-kamin från 80-talet som står nere i gillestugan. Eldar aldrig i den då det är eldningsförbud (röret håller inte tätt). Kaminen tar bara plats och vi är nästan aldrig nere i gillestugan utan den fungerar mer som en lekplats för barnen. Tanken är att montera en ny kamin på övervåningen på sikt, kommer då inte använda befintliga rör då det inte går att ha en kamin på övervåningen där rören går idag.
Så nu skall den ut! Vad bör jag tänka på? Är det bara att montera bort den, kapa röret i väggen/kanalen, plugga igen röret så det inte rasar ner kalluft, på med en gipsskiva, klart? Om ja, vad är smartast/bäst att plugga med?
Tacksam för svar.
Dennis
Så nu skall den ut! Vad bör jag tänka på? Är det bara att montera bort den, kapa röret i väggen/kanalen, plugga igen röret så det inte rasar ner kalluft, på med en gipsskiva, klart? Om ja, vad är smartast/bäst att plugga med?
Tacksam för svar.
Dennis
Hur gjorde du till slut?
Jag behöver också kapa röret från skorstenen till en gammal kamin. Jag vill behålla skorstenen för framtida försäljningssyfte så planen är att kapa röret en bit och plugga igen det. Ska ställa en garderob mot den väggen så behöver inte kapa röret dikt mot väggen.
Hur gör man när sotaren kommer? Anmäler man att skorstenen inte längre används?
Jag behöver också kapa röret från skorstenen till en gammal kamin. Jag vill behålla skorstenen för framtida försäljningssyfte så planen är att kapa röret en bit och plugga igen det. Ska ställa en garderob mot den väggen så behöver inte kapa röret dikt mot väggen.
Hur gör man när sotaren kommer? Anmäler man att skorstenen inte längre används?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Har nu tagit bort röret som sticker ut från väggen, tänkte trycka in lite isolering i skorstenen för att förhindra kondens. Har bara lösull hemma (https://www.bauhaus.se/losfyllnadsisolering-isover-easy-fyllupp-45-15kg), kan jag använda det eller är det bättre att köpa skivor och sedan skära till remsor och trycka in?
Klicka här för att svara