Vi skall ta bort våran gamla Contura-kamin från 80-talet som står nere i gillestugan. Eldar aldrig i den då det är eldningsförbud (röret håller inte tätt). Kaminen tar bara plats och vi är nästan aldrig nere i gillestugan utan den fungerar mer som en lekplats för barnen. Tanken är att montera en ny kamin på övervåningen på sikt, kommer då inte använda befintliga rör då det inte går att ha en kamin på övervåningen där rören går idag.
Så nu skall den ut! Vad bör jag tänka på? Är det bara att montera bort den, kapa röret i väggen/kanalen, plugga igen röret så det inte rasar ner kalluft, på med en gipsskiva, klart? Om ja, vad är smartast/bäst att plugga med?

Tacksam för svar.
Dennis

Se också upp så att det inte kan regna ner i röret (om det är otäckt upptill) och ställa till skador.

Hur gjorde du till slut?

Jag behöver också kapa röret från skorstenen till en gammal kamin. Jag vill behålla skorstenen för framtida försäljningssyfte så planen är att kapa röret en bit och plugga igen det. Ska ställa en garderob mot den väggen så behöver inte kapa röret dikt mot väggen.

Hur gör man när sotaren kommer? Anmäler man att skorstenen inte längre används?

• Ett avklippt rör från en gammal kamin sticker ut från en vägg med blommigt tapetmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P perka99 skrev:
Hur gör man när sotaren kommer? Anmäler man att skorstenen inte längre används?
Ring till sotarfirman och tala om att kaminen är borttagen och sotning inte längre behövs.
Så han inte behöver åka hem till dig i onödan.

Behöver man oroa sig för kondens i skorstenen? Den är täckt så det kommer inte regna in i den

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.