Byggahus.se

Ta bort kalkputs eller isolera över det?

1. E
    Medlem Nivå 6
    Hej.

Vi har ett kallt stenhus som vi envisas med att renovera. Samtliga väggar är putsade på både in och utsidan. Hälften av väggarna på övervåningen är numera befriade från puts då vi har tagit bort den eftersom den var ful och sprucken. Nästa steg är att sätta upp putsnät och sedan putsa upp på nytt.
    Det jag skulle vilja göra innan vi sätter igång är att sätta upp 2-3cm frigolitskivor på väggar för att ”slippa” dessa kalla väggar. Har läst på forumet att det inte rekommenderas att sätta isolering på insidan på trähus p.g.a. kondens och mögel men hur är det med stenhus?
    Utvändigt hade vi tänkt tilläggsisolera också med frigolit men något tjockare 10-15cm. I slutändan skulle väggarna ha frigolit på både in och utsidan.

Anledningen till att jag inte använder isoleringsavdelningen av forumet är då jag misstänker ett svar som säger att man inte skall isolera invändigt och då står jag inför nästa fråga.
    Kalkputsen som sitter kvar, kan jag sätta upp putsnät på det och sedan putsa över med vanlig B eller C puts? Eller måste vi avlägsna all gammal puts först?

Om det skulle, mot all förmodan, vara OK att isolera invändigt, bör jag sätta upp frigoliten med något fix för att erhålla bättre kontakt med väggen?

Bifogar en bild på husets vägg. Väggarna är av gråsten, betong eller vad det nu är och är fyllda med kox. Inte särskilt isolerande tyvärr…

2. P
    Medlem Nivå 6
    En massiv stomme bör endast isoleras på utsida. Då får du en varmare vägg som lagrar värme.

Titta på de flesta flerbostadshus som byggs nuförtiden. Betongstomme och sen cellplast eller stenullsskiva, därefter putssystem.

Just det, kalkputsen bör väl tas bort om du skall ersätta med starkare puts, annars är väl risken att allt spricker/släpper.

/ P

3. E
    Medlem Nivå 6
    OK, helt rätt att väggen kommer att lagra värme och därmed är det dumt att isolera på insidan.

Risken för släpp och sprickor minskar, antar jag, om vi kör med putsnät.
    Men det kanske är het rätt att ta bort all puts.

Några förslag till hur man enklast kan ta bort gammal puts? Skall man hyra någon maskin?
    (Hittade svaret själv: http://forum.byggahus.se/byggmateri...na-puts-i-kaellare-ytter-resp-innervaegg.html)