Hej,

vi ska snart flytta in i vårt nya hus. Det ska bli jättekul. Det är en del saker som behöver göras, bland annat att ta ner ett par väggar på övervånningen. Vad behöver vi tänka på?

- Ingår väggarna (se rödmarkerade på bifogad ritning) i den bärande konstruktionen?
- Om så, kan vi själva skicka in bygganmälan till kommunen eller måste en byggnadsingenjör göra det?

Petter

• Tabortvagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några smarta tips till oss?

Petter

Det är svårt att säga när det inte framgår av ritningen hur tacknocken löper i förhållande till övervåningen.
Om jag gissar att den går åt det håll som är vågrätt på ritningen så är den kortare rödmarkerade väggen antagligen bärande. Den längre rödmarkerade väggen, den mot vardagsrummet, är det antagligen inte såvida inte delen med vardagsrummet är tillbyggd.

Hur som helst behöver du konsultera en byggingenjör för att ta reda på hur det verkligen ligger till.

Bygganmälan ska du, byggherren, skicka in men antagligen behöver du bifoga vad ingenjören/konstruktören har kommit fram till.

Tack för svaret.

Taknocken går, som du säger, i vågrät riktning på ritningen.

Vi får ta kontakt med en bra byggnadsingenjör.

Petter

Kan nästan lova att den inte är bärande. Men om du vill vara helt säker så kontakta en sådan som jag är (konstruktör).

Tack Petersk,

om jag skulle anlita en sådan som dig vad skulle du då göra? Vad tror du att det skulle gå på? Vart får man tag på en bra konstruktör?

Mvh

Petter

Låt säga att man enkelt på plats kan konstatera att den inte är bärande. Då hamnar du nog på typ 2000kr. Beror nog lite på vart du bor.

Kolla din PM!

Är väggen inte bärande lär du inte behöva göra någon bygganmälan.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.