Hejsan!
Jag har precis köpt en lägenhet byggd 1969!
I sovrummen så är det grängade tak, dock så är det sprickor i princip överallt där färg + spackel lossnat är på väg att lossna!
Jag har börjat skrapa ned det som sitter löst och kommer då till betongen som är under!
Min fråga till er är ifall man kan skrapa ned all grängen? Prima betongen & måla på den?
Fick detta tipset av en målare, men önskar gärna era inspel!
Mvh Eric
Jag har precis köpt en lägenhet byggd 1969!
I sovrummen så är det grängade tak, dock så är det sprickor i princip överallt där färg + spackel lossnat är på väg att lossna!
Jag har börjat skrapa ned det som sitter löst och kommer då till betongen som är under!
Min fråga till er är ifall man kan skrapa ned all grängen? Prima betongen & måla på den?
Fick detta tipset av en målare, men önskar gärna era inspel!
Mvh Eric
Mycket möjligt att det blir så, kan ju provmåla och se hur det ser ut! Kanske slipa lite i betongen innan?
Jag är ultra amatör på detta!
Dock så läser jag knappt någonstans på nätet om att folk tar bort gränget! Är detta väldigt ovanligt att göra?
Jag är ultra amatör på detta!
Dock så läser jag knappt någonstans på nätet om att folk tar bort gränget! Är detta väldigt ovanligt att göra?
Hur har det gått? Har samma problem i ett rum där spacklet släppt. Försökte spackla skadan med med diverse tekniker för att få det likadant men tyvärr dåligt resultat.
Har det lossnat från underlaget sådär så finns det ju inga alternativ.S Sluggoboy skrev:
Frågan uppstår när man kommer till partier som sitter fast bra, ska man kämpa och jobba bort även det, eller inse att det är bra hållfasthet för ny färg där, och istället bredspackla över områden där färg är borta.
Jag tror att du valde en bra väg att anlita kunnigt folk som gjorde jobbet åt dig, ifall du kunde undvara pengarna någorlunda lätt.
Ärligt talat, gör man en sån där sak själv, som amatör, så springer ju timmarna ganska snabbt iväg, och de timmarna har väl också en prislapp ..?
Jag tänkte precis som du! Viktigt att tänka på är att har det börjat lossna så kan du räkna med att resten kan spricka också, kanske redan vid nästa lager färg!
jag började knacka, med spett, på 8 h hade jag kommit en 5/del Max!
Insåg då att jag hatade mitt liv och tog då in hantverkare! Då visste jag också att jag inte besitter rätt kunskap för att bredspackla tak efteråt!
Insåg då att jag hatade mitt liv och tog då in hantverkare! Då visste jag också att jag inte besitter rätt kunskap för att bredspackla tak efteråt!
Jag är helt med i din tanke.S Sluggoboy skrev:Jag tänkte precis som du! Viktigt att tänka på är att har det börjat lossna så kan du räkna med att resten kan spricka också, kanske redan vid nästa lager färg!
Jag har ju sett när målare bredspacklar, en spade i var hand och sen går det fort och blir bra.
Så jag tvekade ju inte, erbjöd mig att bredspackla över någon vävtapet i ett rum. Köpte ut ett par-tre tior spackel och satt igång. När jag, många timmar senare var klar med en av väggarna så stoppade jag, lämnade tillbaka oöppnade spackelhinkar och köpte easycover istället.
Helt klart värt pengarna.
Hej!S Sluggoboy skrev:
Jag och sambon har exakt samma problem. Taket har släppt vid flera ställen i hallen. Sen har man gjort ett uselt jobb i vardagsrummet, där taket har olika lager och ojämnheter på flera ställen. Taken är sandgrängade.
Hur många dagar tog det och hur mycket kostade det att anlita målaren att ta ner taket, spackla och måla ? Vill ha en bild av vad vi bör förvänta oss när vi ska begära offert från målare. Tack ! Alexandra
Hejsan!
Dom gjorde det på 2,5 dagar!
2 rum
Totalt 25-30m2
Dom knackade ner allt! (Använde nåt specialverktyg)
Spacklade
Målade 2 lager (därför det tog längre tid)
14400 efter ROT! (I Sthlm)
Fick några billiga offerter som jag avstod från då det verkade orimligt!
Valde en mellanoffert!
2 personer utförde jobbet
Som jag nämnt tidigare, det är värt varenda spänn att betala undan detta jobbet!
Dom gjorde det på 2,5 dagar!
2 rum
Totalt 25-30m2
Dom knackade ner allt! (Använde nåt specialverktyg)
Spacklade
Målade 2 lager (därför det tog längre tid)
14400 efter ROT! (I Sthlm)
Fick några billiga offerter som jag avstod från då det verkade orimligt!
Valde en mellanoffert!
2 personer utförde jobbet
Som jag nämnt tidigare, det är värt varenda spänn att betala undan detta jobbet!