Byggahus.se

Ta bort granar, hur förbättra marken efteråt?

1. P
    Medlem · Uppsala · 91 inlägg

Pollyester

Medlem
    Hej,
    Vi har en "granhäck" som blivit riktiga träd med åren.
    Granarna stänger till hela trädgården och utsikten över hästhagar och mark, så de ska bort.
    Uppskattningsvis är det ca 20 granar. På bägge sidor står det halvfula aspar som också ska tas ner.

Min fråga är - hur gör man med marken när man tagit ner granarna, vi skulle vilja sätta syrener där istället så småningom. Antar att marken är sur och det blir ju en himmelens massa stubbar att få bort på något sätt?

Någon som har gjort något liknande och har lite tips?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0624.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0626.JPG

2. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 130 inlägg

Anna_H

Husägare
  3. H
    Medlem · Österbotten · 6 588 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag skulle prova att kvista granarna där de står och försöka använda stammen som hävstång för att dra upp stubben. Det brukar kunna gå att dra upp granar i den där storleksklassen då en bryter i stammen och en bryter med järnspett under stubben.
    Andra alternativet är att hänga stenkroken bakpå traktorn och dra upp stubbarna med den.
    Tredje alternativet är att låta stubbarna vara kvar och ruttna bort. Gran får inte rotskott.

På asparna skulle jag ringbarka en halvmeterbred trären ring runt hela stammen och sedan låta dem stå ett år eller två så de är helt torra och döda innan jag fäller. Hugger man asp på det viset brukar man få livet ur rötterna och då blir det inga rotskott.
    Om man bara sågar omkull en asp så får man 20 nya aspar i stället för stubben skjuter rotskott i alla tiktningar.

Sedan skulle jag kalka litet där granarna har stått och plantera.

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Uppsala · 91 inlägg

Pollyester

Medlem
    Nu är granarna borta, men sisådär 16 stubbar står kvar. (Grannens blå hästskjul är borta nu.)
    Eftersom tomten är lite vild (skogstomt) är det inte så jättenoga med att det ser prydligt ut, men det blir säkert ett jättejobb med att få jorden odlingsbar igen.
    Jag googlar vidare på ämnet "jordförbättring" så får vi se vad det blir i vår. Helst skulle man ju vilja få bort alla stubbar, gräva bort gammal jord och fylla upp med nytt. Tål att funderas på...

• Laddar…
  5. H
    Medlem · Västerbotten · 997 inlägg

Holmspel

Medlem
    Låt det komma någon att fräsa bort stubbarna. Resterna låter ni helt enkelt ligga kvar och bara krattar ut det lite.

6. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 473 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    De är ju inte så stora och rötterna ligger ytligt, så en klassisk stubbrytare med 3- fot, rep och talja ? Annars tar ju en minigrävare bort de där på någon timme.

7. H
    Medlem · Österbotten · 6 588 inlägg

heimlaga

Medlem
    Varför skulle du gräva bort jorden och fylla dit ny? Det är ju onödigt.
    Skulle jord förstöras förevigt av att det växer granar på den så skulle det inte finnas en odlingsbar plätt i hela Norrland och Finland.
    Ett gammalt knep för att göra jorden mindre sur var att bränna upp ris och stubbar på plats. Aska är basiskt.
    Annars är det bara att tala med någon bonde som kalkar en åker i vår och fråga om du får hämta en säck kalk ur den stora kalkhögen.....eller så köper du en kalksäck.

En stubbrytare är bra. Vår österbottniska version som kallas mattikran är säkrare.

En traktor med stenkrok är snabbare

En liten grävmaskin är snabb men dyr.

• Laddar…
  8. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 130 inlägg

Anna_H

Husägare
    Vilken fin utsikt ni fick!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.