Kommer måla om i köket och tänkte mig ta bort fiskbens-tapeten och ersätta den med målad yta.

Ni kunniga inom området, är nedanstående steg rätt.

1. Riv tapet och grov-spackla eventuella ojämnheter
2. Täcka ytan med väv (Farsan gjorde detta i lägenheten för massa år sedan, och jag var ganska nöjd med ytan)
3. Grund/toppmåla.

Kommer jag behöva bredspackla efter jag satt väven? Eller bör jag göra detta innan väven sätts?

Rätt eller har jag missat något?

BirgitS
Om du menar att det sitter en glasfiberväv där idag så är det ibland i stort sett omöjligt att riva ner dem. Så först bör du undersöka att det verkligen är en tapet som går att riva. Går den inte att riva så får du bredspackla den i stället.

Olika sorters vävar ställer olika krav på underlaget så att det är möjligt att du måste finspackla och slipa i några omgångar innan väven också.

Jag tror att det är glasfiber, men får man bara tag i en flik så går tapeten att riva av väldigt lätt.

Om tapeten sitter löst ska den förstås bort. Annars kan man sätta renoveringstapet på och måla direkt på. Blir fint tycker jag.

T Trrttsch skrev:
Om tapeten sitter löst ska den förstås bort. Annars kan man sätta renoveringstapet på och måla direkt på. Blir fint tycker jag.
nej. Renoveringstapet är ett jävla otyg… bredspackla med grovspackel, slipa lätt, bredspackla med mediumspackel, slipa, måla/grunda/fiberduk, lys med släpljus och spackla i ojämnheter, måla eventuella isoacklingar och sist måla färdigt. Det finns inga genvägar om man vill få ett bra resultat

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
A Axeler skrev:
nej. Renoveringstapet är ett jävla otyg…
Oå vilket sätt är det ett otyg? Har inte använt det på fiskbenstapet men på tretex och jag tycker det blev tillräckligt bra och dessutom lättarbetat. Visst, det blir inte lika slätt som en ny gipsvägg.
En vän till mig försökte bredspackla själv och gav upp, inte helt lätt att få det bra på egen hand.

T Trrttsch skrev:
Oå vilket sätt är det ett otyg? Har inte använt det på fiskbenstapet men på tretex och jag tycker det blev tillräckligt bra och dessutom lättarbetat. Visst, det blir inte lika slätt som en ny gipsvägg.
En vän till mig försökte bredspackla själv och gav upp, inte helt lätt att få det bra på egen hand.
därför att det är en quickfix som aldrig blir bra. Underarbetet är viktigast, och här säljer man på ovetande kunder att man kan skippa det.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Ok. Jag har använt det i två rum och det blev bra. Bara för att något är lätt och snabbt behöver det inte vara dåligt.

• Gilla
Spruttas
  • Laddar…
BirgitS
T Trrttsch skrev:
Har inte använt det på fiskbenstapet men på tretex och jag tycker det blev tillräckligt bra och dessutom lättarbetat. Visst, det blir inte lika slätt som en ny gipsvägg.
Det är skillnad på ett underlag som har en tydlig struktur som glasfiberväv och tretex som i sig har en slät yta. Vanliga renoveringstapeter kommer inte att få bort strukturen utan den kommer att synas igenom.

Aha, ok. Minns bara att demomaterialet i färgbutiken visade hur det kunde användas på just fiskbenstapet men det är väl kanske som med all annan reklam, bluff, bluff, bluff.

Finns det inte många olika varianter av sådan duk.
Jag har använt varianten som kallas armeringsduk, som är ganska tunn och en del skavanker syns genom.
Men det ska finnas tjockare varianter som döljer mer.

@AndersSe jag har gjort nått liknande.
Drog ner väven från 71, sen var jag tyvärr tvungen att ånga ner pappersbaksidan av den.
Sedan spacklade jag och slipade.
Ovan det la jag en tunn armeringsduk som jag sedan målade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.