Hej

Där jag kommer ifrån använder man uttrycken "lika kul som att se färg torka" och "lika kul som att se räls rosta" om saker som är monumentalt (lång)tråkiga. Jag skulle vilja lägga ytterligare en färgrelaterad liknelse till listan: "Lika kul som att ta bort färg på granit", vilket är vad jag håller på med i källaren:

image-14.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom ytan på grundmuren i granit är skrovlig så funkar ingen av de maskinella metoder jag förfogar över: Rotex, GOP 300 och Dremel. Eftersom stenen är så skrovlig är det enda metod jag kunnat komma på som funkar att handjaga bort det hela med en färgskrapa. Rent mekaniskt funkar det men det tar tid och är kopiöst tråkigt.

Fråga 1: Finns här någon som kan tipsa om någon metod eller något verktyg för att öka avverkningshastigheten? I så fall är jag idel öra.

Fråga 2: Finns det någon bra metod för att få bort de delar av färgens undre skikt som trots allt blir kvar på stenen enligt vänstra delen av bild nedan?

image-15.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, blästring är nog ett av dom bästa alternativen.

Skulle inte kemisk färgborttagare funka annars?

Hej

Tack alla för svar. Ringde till en firma för att kolla kostnaden för isblästring. Det visade sig att det kostar cirka 15000 ink moms att ha killarna här för en dag. Arbetet kan förvisso tas via ROT men det är ju ändå inte helt gratis. Finns här någon som har provat isblästring i praktiken och kan uttala sig om effektiviteten?

Skall nu ha mitt lokala färgproffs hemma om en halvtimme för att kika på det hela och se vad han säger om den kemiska vägen. Fortsättning följer.

Värmepistol

BeGe skrev:
Värmepistol
Vet inte om det hjälper så mycket? Mitt problem är inte att få färgen att lossna utan att få det att bli helt rent i alla knaggligheterna.

Hade för övrigt just min lokala Alcrokille här för att ta prover och se vad det är för elände. Spontant tyckte han det såg märkligt ut, ungefär som två lager kalkfärg med ett mellanliggande lager av plastfärg. Han tog även med ett färgborttagningmedel som jag skall prova.

Skall bli intressant att se slutresultatet av analysen. Fram tills dess verkar det som att jag får fortsätta handjaga...

Fick just analyssvaret. Det är kalkfärg i botten, därefter ett skikt med latexfärg och sedan silikatfärg ytterst. Eftersom det här är en källare får man väl konstatera att tidigare ägare har två rätt av tre. Sen kan man ju ställa sig två retoriska frågor:

a) Vad är det för en riksjöns som målar latexfärg över (bra) kalkfärg?

b) Vad är det för en riksidiot som målar med fin silikatfärg utan att ta bort latexfärgen först?

Jag blir bara trött. Hade de bara kört silikat på kalk så hade jag snudd på kunnat behålla det hela. Dumhet borde vara i lag förbjudet.

Borttagningsprocessen går långsamt framåt. Jag har köpt en mögslip på Jula och använder på den en Hard Head stålborste med M14-gänga som köpts på samma ställe. Kombinationen avverkar faktiskt mycket fint och kan som sådan rekommenderas. Dock dammar det något fruktansvärt så halvmask är ett måste. Mögslipen är för övrigt Julas polermaskin för 399 kr. Jag fick iden att prova den efter att ha läst forumtråden om "fattigmans betongslip" och kan konstatera att den fyller sitt syfte. (Som maskin betraktat är den dock hemsk och osofistikerad: den låter illa, luktar illa och saknar fulllständigt all tillstymmelse till vibrationsdämpning. Mina övriga verktyg - inklusive järnspettet - har bildat fackförening och kräver att "den gråe" av hälsoskäl skall sova i ett separat rum).

Vad gäller cement- och betongytorna runt stenväggen kör jag inte ens mögslip längre. Jag har tagit fram borrhammaren och bilar bort eländet. Det går nog i slutänden snabbare att bila och putsa än det gör att mögslipa och dammsanera hela kåken...

• Gilla
nemlan och 2 till
  • Laddar…
Hej
Vi körde med silikonemulutionsfärg på sockeln.
Den ska ha samma öppenhet som silikat MEN går att måla på vilken färg som helst.
Öppenheten blir väl aldrig bättre än underlaget.
Det kanske är ett alternativ till att slita ihjäl sig för att få bort varenda flaga.
Fredrik

Tack Fredrik Å, det skall jag definitivt komma ihåg.

För övrigt gav mögslipen upp igår, den verkar vara helt slut i dreven. Tror jag fick ut 7 timmars arbetstid av den totalt. Jag måste erkänna att jag är lite förvånad. Även om jag inte har några högre tankar om eller förväntningar på Meec som märke så är det lite rysk bandvagn över åtminstone den här maskinen - osofistikerad men rätt robust så jag hade trott den skulle hålla längre. Skall på kul ta den till Jula och se vad de säger.

Hej,

skall precis påbörja samma process som du, få bort färg från granitsten i källare. kan du specificera vad en mögslip är? sökte på Julas hemsida men hittade inget, och även vilken stålborste du använde till?

/ Henrik

Hehe, det är nog ingen idé du söker på "mögslip". Fråga en skåning istället! ;)

hehe jo jag har insett att vi inte snackar fackspråk här :) har du någon bra förklaring injonil?

Tror att Herr Hysteres menar en vrålapa, dvs en vinkelslip.:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.