Orkar inte sitta o läsa igenom allas inlägg efter nåt liknande som mitt :rolleyes: , så skriver därför ett nytt. O hoppas jag inte tjatar ihjäl er som redan sett liknande hundra gånger :p

Är som så att trappan till övervåningen samt hallgolvet där uppe är målat i enligt mej äcklig blågrå färg. :eek:

Jag vill ha det i "original", asså trä.

Slipa? Slipa för hand me en liten kloss??

Skrapa? Värsta hyvlen?

Medel? Starkaste jag kan hitta i medicinskåpet?

Värma? Värmepistol?

NÅN som kan det här. O då menar jag kan.

Jag målar om allt trä jag kan komma över i lackbets.
Så nåt sånt resultat är jag ute efter gällande hallgolvet + trappan.
Det ska vara trä, o sen att jag gör det mörkare med bets... så jag "framhäver" det på så vis.

Golvet är gammalt.
Rätt "stora" glipor mellan planken här o där.

Tacksam för svar.
Dock ingen panik. Har miljoner projekt på gång haha! :D

/Mia

Slipa. Använd sickel + trekantsslip + kantslip så går det fort.

Redigerat:
Okej :)
Tack för svar.

Har testat ytterst lite på "översta steget" som är samma som hallgolvet, då med mitt jättefina sandpapper jag har te o scrappa med, o färgen gick bort jättelätt...

Slipmaskiner förstör inte golvet på något sätt då?
Att jag tar bort för mycket?

/Mia

Går färgen bort lätt så behöver du inte en kantslip iaf. Den maskinen kan lätt slipa bort nån centimeter trä om man inte är försiktig. Kör med en excenterslip istället, eller helt för hand om det är jättelätt att få bort färgen. Med trekantsslipen är det nästan omöjligt att ta bort för mycket.

Pha! Centimetrar av träet vill jag nog inte få bort :O
Okej. Är inte så insatt i slipar, men finns ju att söka på nätet o fråga i butik :).

Resultatet blir inte sämre om jag nu av nån anledning skulle ge mej på o slipa för hand då? Ojämt tänkte jag. Kan tänka mej att det är mycket "jobbigare" för hand...

/Mia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.