Byggahus.se

Ta bort "extra" stödben mellan takstolar.

1. N
    Medlem · Södermaland · 33 inlägg

nalle077

Medlem
    Efter några timmars letande på nätet och många trådar här känner jag att jag behöver hjälp med svar.
    Jag har typen " Svensk takstol " lägger med en lånad bild av annan från detta forum.
    Jag har hittat vissa originalritningar och det står att det är takstol av fackverk.
    Måtten stämmer ungefär, dock lutar mina stödben något utåt.
    Jag har 9 takstolar med stödben.
    Mellan talstolarma i kattvinden finns extra stödben som då ligger på 60cc.
    Takstolar 120cc.
    Vad är dessa till och borde inte dessa gå att ta bort?
    Huset är från -47
    Mvh nalle077

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Inget bra att ta bort dom , det är stöd för takstolarna på halva vägen upp till nock , i dag klena grejer , tål inget , hade det varit för 60 år sen , så hade takstolarna varit 2X eller 3X tjockare och kanske klarat sig utan , men normalt sitter det även som stöd och stadga på äldre varianter oxså , s.k takkonstruktion

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 820 inlägg

useless

Lök.
    Huset är ju 70 år gammalt. Var det klenare takstolar då än för 60 år sen?

• Laddar…
  4. D
    Besserwisser · E · 17 952 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    De extra stödbenen låter som reglar till en vägg. De borde gå att ta bort. Men det är svårt att säga något säkert utan att se.

5. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Jag förmodar att det är som du skriver, att dessa "stödben" inte är på något sätt kopplade till takstolarna.
    Min gissning är att de bara tjänstgjort som stöd för, eller spikregel för, en brädvägg som satts upp för att skilja kattvindarna från vindsutrymmet innanför.

Och då ser jag ingen anledning till att de inte skulle kunna tas bort.

6. N

nalle077

Medlem
    De har samma mått och går upp på samma sätt som stödbenen till takstolarna. Det ser ut som det går någon regel som ligger mellan takstolarna. Förmodligen går de väl dit. Det ser också ut som det är typ 2 stödben till 1 takstol. En i lod och en vinklad. Troligen är den ena uppsat för att bygga väggen emot.

7. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Ja, jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår.
    Vad finns i dessa stödbens nederändar, och vad finns i deras överändar?

8. M
    Medlem · Östergötland · 202 inlägg

McStewart

Medlem
    Ändringar av bärande konstruktioner kräver en anmälan till kommunen. Och ändringar i takstolarna ingår i detta, även om just den del som TS frågar om inte i sig är bärande.
    Och för ändringar av bärande konstruktioner krävs en kontrollplan som kan vara egenkontroll eller så kan det vara krav på en kontrollansvarig, lite beroende på vad kommunen går med på.

För ändringar av bärande konstruktioner så är en av punkterna i kontrollplanen att en konstruktör har hållfastighetsberäknat så att det håller (sedan kan det i vissa fall lösa så att byggherren själv är konstruktör, men det kräver fortfarande att en beräkning utförts).

Så slutsatsen är att om TS inte själva kan utföra hållfastighetsberäkningarna så behövs nog en konstruktör i vilket fall som helst.
    - Och då vore det kanske lita bra att vända sig till en konstruktör direkt med denna fråga.

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 820 inlägg

useless

Lök.
    Frågan är om det är en del av takstolarna eller om det bara är reglar för att kunna sätta väggar om/när man ska inreda vinden? Det behövs, som sagt var, mer information om vad dessa reglar är infästa i upptill och nedtill.

• Laddar…
  10. N

nalle077

Medlem
    Exakt så. Det är INTE en del av takstolen. Det har jag ju redan skrivit.
    Anledningen till denna tråd är för att någon konstruktör eller ägare av hus kanske känner igen detta och kan förklara.
    Jag kryper upp på den 60cm höga vinden med sågspån och kollar själv vad de går till, så ger jag själv ett svar sedan.

11. N

nalle077

Medlem
    Sådär. Nu har jag varit krupit runt och kollat hur det är skapt.
    Mycket riktigt verkar de bara vara stöd för panelen som är spikad mot den.
    Det ena stödbenet som är i takstolen går upp genom panelen. De andra extra stödbenen slutar mot panelen innanför. Lite väl tilltagna reglar bara för att sätta penel emot kan man ju tycka.
    Nu är det bara att riva bort de extra stödbenen

12. F
    Medlem · Jönköpings län · 65 inlägg

f_spindel

Medlem
    Kan ju vara för att få mer isolering i väggen. Om du nu river väggen ryker även isoleringen antar jag. Planerar du att isåfall isolera i taklutning istället?

13. KnockOnWood

KnockOnWood

Grundstött
    Om det är träpanel som du skall sätta för att avskilja vindsrummet från kattvindarna,
    så räcker det utmärkt med stödbenens c-c 1200 mm.
    Så har jag själv gjort på min vind, där det är mest förråd,
    samt ett litet gästrum om ca 24 kvm.

Och om man måste skarva mellan takstolarnas stödben räcker det med en brädlapp bakom att skruva panelen i vid skarven.

14. N

nalle077

Medlem
    Vet ej. Huset är tilläggsisolerat utifrån men ej denna bit som går mot taket. Jag kanske använder panelen jag tar bort och drar mot tak med isolering emellan. Har inte bestämt det än.

15. N

nalle077

Medlem
    Jag ska ta bort väggarna till kattvinden och bygga 2 st rum av 1. Med vägg i mitten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.