Hejsan.

Efter en total vattenskada så fick vi nu nya möjligheter att inreda bottenvåningen i vår 1,5 plansvilla som vi vill. (Hela nedervåningen rensad). Vi planerar nu att placera köket på en annan plats och då är en stolpe ivägen för våra planer.

Huset är en 1,5 plans villa (1974) med 3"x8" bjälkar där varannan (se skiss) utgör även takstol, tvärs dessa går en ipe 200 balk i hela husets längd (11,9 m). - Markerad med svart i skissen, mått på spannet ser ni på första bilden. Alla väggar som är "gråblå" är orginal som sitter där idag, den gula avbalkningen är min plan till extra stagning, samt den gröna pelaren är ett stöd som går att få dit om man behöver då det kommer att komma en vägg där.

Det jag vill är alltså att plocka bort den rödmarkerade stolpen som är 4"x4" fritt spann blir då ca 7m mellan de andra stöden. (grön stolpe + yttervägg).

Jag tycker själv att väggen som går parallelt med balken bör staga upp en aning men vet inte hur mycket en i-balk orkar bära. Taket på huset är sadeltak på 38 graders lutning.

Jag kommer rådfråga en konstruktör på plats innan jag gör nått, men tänkte att det finns säkert många här som direkt kan se om detta är omöjligt eller ej.

Hoppas jag fick med nödvändiga data, annars så hojta till!

Ytterst tacksam för snabbt svar då vi ska sätta igång med detta snarast.

BKL_1.jpg
BKL_2.jpg
BKL_3.jpg

MVH: Marcus

Vilken konstig formatering det blev? - Jag hittar ingen redigera-knapp?

Edit: Jo det var så sant, bjälkarna på 3"x8" (75x200mm) är alltså delade vid i-balken och infälda i densamma, vet inte om detta ändrar nått, i-balken och bjälkarna ligger alltså i samma plan precis som ritat i skissan. /Edit

Redigerat:
Nej, fungerar sannolikt inte.

Eller, ja. Det går att ta bort den röda pelaren, men förstärkningarna du föreslår är inte tillräckliga.

(Det står troligen en pelare i väggen brevid din nya, gröna. Eller? Dvs symetriskt med den röda?)

Japp det står en pelare brevid den gröna. samt en i vardera yttervägg.

Misstänkte att det var lite vanskligt. - Jag kollade beräkningsprogram för limträ och då fick jag fram 115x650 limträbalk för 7 meter utan stöd i mitten, vad skulle detta betyda i stål tro?

"Eller, ja. Det går att ta bort den röda pelaren, men förstärkningarna du föreslår är inte tillräckliga."

Jag misstänker att du menar att man isf måste lägga en balk under tvärs i-balken med stöd i ändarna? - Det var detta jag ville undvika isf. Eller finns det nått annat att göra som jag inte tänkt på? (Byta i-balken är troligen inte ett alternativ, blir för mycket jobb).

En annan sak, hur är det med att flytta den röda stolpen en halvmeter i sidled (mot den gröna stolpen) det borde väl inte göra någon större skillnad, eller?

Du kan inte bara räkna hållfasthet rakt av. Vid användning av stål måste man även tänka på försvagningen vid brand (varmt stål böjer sig). Det där är ett uppdrag för en byggnadsingenjör.

Naturligtvis, men i-balken som sitter där nu är ju inte gjord av trä heller, den är troligtvis beräknad för ett fritt spann på ca 4meter, min fråga var egentligen vad som behövs för att komma upp till 7m. Då hittade jag endast beräkningsprogrammet för limträ, det hade varit intressant att se vad detta hade blivit omräknat till stål... inkl försvagning vid brand.

Edit: Om jag inte misstar mig så tror jag att jag har sett minst 2 byggnadsingenjörer här - Så var inte blyga nu... =) /Edit.

Redigerat:
(7/4)^2=3
Dvs balken behöver överslagsmässigt vara 3 ggr styvare om den är utnyttjad till 100% idag (vilket den iofs antagligen inte är).

Att lägga en tvärgående avväxling blir nog knepigt. Hur ser ovanvåningen ut? kan du lyfta upp och hantera lasten där istället?

Såhär hade jag tänkt mig inredningen...

BKL_4.jpg

Som ni ser så är det en stolpe som inte riktigt passar in =( - Jag är dock öppen för förslag på hur man kan få detta att fungera utan att ta bort stolpen...

Krawk skrev:
(7/4)^2=3
Dvs balken behöver överslagsmässigt vara 3 ggr styvare om den är utnyttjad till 100% idag (vilket den iofs antagligen inte är).

Att lägga en tvärgående avväxling blir nog knepigt. Hur ser ovanvåningen ut? kan du lyfta upp och hantera lasten där istället?
Ja, precis, det var min tanke också, en tvärgående balk blir ju i princip lika lång som balken den ska bära upp, är inte insatt men spontant så känns det som att den behöver vara GROV för att kunna plocka upp det pelartrycket mitt i.. därtill hör att jag ogärna vill ha en 20-30 cm balk i taket synligt.. då är ju stolpen mer diskret och mindre ivägen anser jag.

Övervåningen är ochså knepig.. det går en vägg parallelt med balken i princip precis ovanför den på ena sidan väggen är det ett sovrum och på andra ett allrum.

Är inte helt säker på hur du menar med lyfta upp, men om man tänker sig en tvärgående balk där så blir problemet samma, fast omvänt, dvs en 30 cm (??) balk mitt på golvet istället, vilket är ännu värre. Men annars så kan man säga att balken går i sama linje som nocken på huset, så på vinden skulle man ju kunna slänga upp nått.. men då har jag ingen aning om hur det skulle gå till...

EDIT: Går det att hänga den lasten i takstolarna? - Isf kunde man ju sätta en tvärbalk på vinden, det blir ett spann på ett par meter max, och sedan kunde man ju bulta ett stag genom väggen på övervåningen upp till vinden.. lite för koplicerat kanske? /Edit

Redigerat:
I befintliga takstolar går det nog inte. I teorin går det att bygga en stålram med ett stag ner i samma punkt som pelaren stod. I praktiken blir det dock väldigt mycket jobb med stålbalkar, rivning av väggar på ovanvåningen, nya grundlaster osv...

Det är möjligt att det går att flytta pelaren till hörnan av köksön. Beror dock på hur balken ser ut med ev. skarvar osv.

Bästa sättet att få en snygg lösning på detta, är att ta in en byggnadskonstruktör som kan sätta sig in i alla detaljer. Vill man ha en snygg slimmad (och säker) lösning så är det den rätta vägen.

Jo det verkar som lite "för" mycket jobb för att endast ta bort en stötta...

Balken är till synes oskarvad, de lagerförs ju i 12m längd, och såvidare den inte är svetsad mitt i så ska den vara genomgående utan skarvar... (ingen skarv vid stolpen jag vill ta bort iaf).

Ja, det lutar nog åt en konstruktör om jag skall göra nåt åt den... dessvärre så tror jag att jag redan "här" fått reda på vad han kommer säga.. dvs det går inte, men det kan ju vara värt att fråga, inredningen blir ju så mkt bättre utan en pelare i hörnet, även om jag sett att även en sådan kan bli snygg, rätt utförd.

Tack för all hjälp så långt iaf!

Att bygga köksön ända mot stolpen och använda stolpen för upphägning åt grytor etc är inget alternativ eller?

Jag testade att skissa upp ett förslag där man behåller stolpen, synpunkter uppskattas! - (Även på övriga inredningen)

inr_1.jpg
inr_2.jpg
inr_3.jpg
inr_4.jpg

Jag tycker inte stolpen stör så mycket, iaf inte i datorn.. frågoan är ju hur det blir i verkligheten, det är ju ändå det som räknas =)

Ser kanon ut!! Hitta sen något att göra med stolpen som passar in så kommer den inte störa alls..

Kan bara instämma! Tycker det ser mycket bra ut!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.