Tjenare :)
Vi har en öppen spis i vardagsrummet som tar upp alldeles för mycket plats och jag undrar ifall man kan ta bort den delen som går mellan väggen och själva spisen. Jag har ritat med röd färg på bilden vilken del som vi skulle vilja ta bort.
"Lådan" är delad i två, den undre delen misstänker jag är någon typ av tilluftstunnel och den övre delen används som förvaring till ved.
Som ni kan se så finns där en tilluftsventil på utsidan av fasaden.

Jag tackar för all hjälp jag kan få!

• Vardagsrum med öppen spis, röd markering visar del som önskas borttagen, vedförvaring synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen spis i vardagsrum med röda markeringar som visar önskat område att ta bort.
    Skapa konto
  • Hörn av vardagsrum med öppen spis och markerad del för avlägsnande, vedförvaring synlig.
    Skapa konto
  • Tilluftsventil på fasaden omgiven av växtlighet och en del av en buske med taggar.
    Skapa konto
Bara att hämta stora släggan!

Gick ut och plockade av locket till tilluftsventilen och så här såg det ut.

• Igensatt tilluftsventil med damm och smuts synlig efter att locket avlägsnats, omgiven av tegel och nät.
    Skapa konto
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara att hämta stora släggan!
Hur pass mycket kommer det att påverka tilluftsflödet om jag tar bort denna delen?
Jag vill ju ändå kunna fortsätta använda den öppna spisen :)

densomkanvet densomkanvet skrev:
Hur pass mycket kommer det att påverka tilluftsflödet om jag tar bort denna delen?
Jag vill ju ändå kunna fortsätta använda den öppna spisen :)
Tilluft vill du nog ha uteifrån, annars kommer den ju ta inneluft och blåsa ut dels sämre förbränning och dels suger du ju ut varm inneluft

boihus123 boihus123 skrev:
Tilluft vill du nog ha uteifrån, annars kommer den ju ta inneluft och blåsa ut dels sämre förbränning och dels suger du ju ut varm inneluft
Kan man inte ha kvar hålet i väggen då och sätta någon tilluftsventil som man kan öppna och stänga? Sedan när man ska använda spisen så öppnar man den för att få in luft utifrån med? Eller är jag helt ute och cyklar?

Kan man inte ha kvar hålet i väggen då och sätta någon tilluftsventil som man kan öppna och stänga? Sedan när man ska använda spisen så öppnar man den för att få in luft utifrån med? Eller är jag helt ute och cyklar?
Prexis, en sk ”snurrventil”

• Gilla
densomkanvet
  • Laddar…
Kommer det att räcka som tilluft?
Prexis, en sk ”snurrventil”
Kommer det att räcka att ha som tilluft då?

Hur ofta och länge eldar ni? Jag tror det är ok.

Hur ofta och länge eldar ni? Jag tror det är ok.
Vi har nyligen flyttat in och inte använt den än. Tanken är att elda någon gång på vintern för att höja mysfaktorn lite. Vi har två små barn så det kommer inte eldas jätte mycket i den.

Vi har nyligen flyttat in och inte använt den än. Tanken är att elda någon gång på vintern för att höja mysfaktorn lite. Vi har två små barn så det kommer inte eldas jätte mycket i den.
Somna om då, det har ingen betydelse om ni inte eldar dagligen :)

T
Det ser ju inte riktigt klokt ut som det är gjort nu. Mem tar du bort den så kommer det ju se toppen ut!
I absolut värsta fall, om det nu inte skulle räcka med snurrventil så kan man ju faktiskt bygga dig en liten ventilationstrumma (en ventilationskanal som du bygger in) som du tar bort och sätter dit nät behovet eventuellt finns.
Det skulle ju i alla fall inte bli fulare än vad det är, framförallt inte då ni nu bara ska "myselda" i den.

Fick bort det jag ville under helgen! Det fick bli en provisorisk lösning på golvet tills vi ska lägga nytt golv.

• Person i arbetskläder tar bort gammalt golv i ett renoveringsrum.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med blandat parkett- och plankgolv, avskalade väggar och en matplats med stolar och bord.
    Skapa konto
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.