Byggahus.se

Ta bort delvis ingjutet gjutjärnsrör?

1. B
    Medlem Nivå 5
    Hej på Er!

Jag är mitt uppe i mitt badrumsrenoveringsprojekt och skulle behöva ett gott råd igen!

I mellanbjälklaget av betong, så är det gamla avloppsröret från handfat och bide´delvis ingjutet i mellanbjälklaget. Upskattningsvis ca 3/4 ligger ingjutet.

*Bör jag ta bort det gamla röret innan jag gjuter på EPS cement? Finns det risk för att gjutjärnsröret med tiden totalt rostar ihop och faller samman?

*Hur tar jag bäst bort röret? Ska jag slå sönder det och försöka "karva" ur det? Eller ska jag bila i betongen runt röret?

*Finns det risk för att mellanbjälklaget rasar ihop? Det rör sig om en sträcka på ca 2m.

Mvh.
    Kim

2. snuttjulle
    Medlem · Nivå 12
    Ligger det inte i vägen och du får plats med nya rör i eps så skulle jag låta det ligga. Men att gjuta in röret och fortfarande använda det skulle jag se som en allt för stor risk.

3. B
    Medlem Nivå 5
    Nej, jag hade inte tänkt att använda röret!

Jag tror att det får plats nya rör ovanpå ändå, men jag tänkte mest på om det finns någon risk att låta det ligga kvar?

// Kim

4. J
    Medlem Nivå 15
    Jag kan inte se någon risk alls så länge det inte står kvar vatten och gegg i röret.