3 140 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Ta betalt för vattnet?
Hej!
Vi har sålt och styckat av en fastighet med ett åretrunt hus på. De nya grannarna har dispens att vara anslutna till vårt reningsverk innan det blir kommunalt vatten och avlopp. Vi delar på dessa kostnader. De har bott här nu i sex månader. Vi har en egen borrad brunn som de även får sitt vatten ifrån. Vi har hittills inte tagit betalt för vattnet. Hur mycket är det skäligt att de betalar för vattnet? Hälsn MB
Vi har sålt och styckat av en fastighet med ett åretrunt hus på. De nya grannarna har dispens att vara anslutna till vårt reningsverk innan det blir kommunalt vatten och avlopp. Vi delar på dessa kostnader. De har bott här nu i sex månader. Vi har en egen borrad brunn som de även får sitt vatten ifrån. Vi har hittills inte tagit betalt för vattnet. Hur mycket är det skäligt att de betalar för vattnet? Hälsn MB
Beroende på hur mycket ni förbrukar. bäst är att ni delar på EL-kostnaden ( el-mätare får pumpen ) samt ev reparationskostnad om olyckan är framme. Klart beror även på om den ena vattnar gräsmattan med massor av vatten och den andra inte, en avvägning inte fel .
Svårt att ha klar åsikt om utifrån dina uppgifter. Grundvatten har du gratis. Är avgift för vatten diskuterad i samband med försäljningen? Handlar det om kortare tid i väntan på kommunalt vatten, ingen särskild rening eller annan behandling av vattnet och det inte nämnts tidigare tycker jag du är en djäkla girigbuk om du tar upp frågan nu. Elkostnaden bör vara försumbar. Naturligtvis kommer saken i ett annat läge om det behövs akuta reparationer och underhåll av anläggningen under väntetiden.
Du kan inte rakt av jämföra med kommunens pris. Kommunalt vattnet är löpande kontrollerat, klorerat, kanske även justerat pH värde. Kräver omfattande investeringar i ledningsnät et.c. Största delen av kostnaden avser för övrigt avloppet som grannen vad jag förstår redan är med och betalar.
Du kan inte rakt av jämföra med kommunens pris. Kommunalt vattnet är löpande kontrollerat, klorerat, kanske även justerat pH värde. Kräver omfattande investeringar i ledningsnät et.c. Största delen av kostnaden avser för övrigt avloppet som grannen vad jag förstår redan är med och betalar.
Kostnaden för vattnet är försumbart.
Jag håller inte riktigt med ovanstående om att vattnet är i princip gratis. Det finns flera sätt att se det, man kan dela på kostnaden för elen till pumpen, som visserligen är väldigt liten, skulle gissa på någon hundralapp om året.
I grund och botten finns det en investering som ska skrivas av, är det en borrad brunn så finns där en kostnad för borrningen och installationen av pumpen. Sedan behöver man avsätta pengar till framtida underhåll (reparation/byte av pump).
I grund och botten finns det en investering som ska skrivas av, är det en borrad brunn så finns där en kostnad för borrningen och installationen av pumpen. Sedan behöver man avsätta pengar till framtida underhåll (reparation/byte av pump).
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Jag håller med, men kan den delade kostnaden göra att grannen äger halva anläggningen och vill ha pengar tillbaka för sin del den dagen det blir kommunalt vatten?N NoOne2k skrev:Jag håller inte riktigt med ovanstående om att vattnet är i princip gratis. Det finns flera sätt att se det, man kan dela på kostnaden för elen till pumpen, som visserligen är väldigt liten, skulle gissa på någon hundralapp om året.
Nu är jag Djävulens advokat ;-)
Om jag fattar rätt, har ni sålt en tomt eller ett hus och kommit överens om att de får använda ert avlopp och vatten mot att ni delar på kostnaden för avloppet. Nu 6 månader senare vill ni ha mer betalt.
Som er granne śkulle jag nog tyst svära ett par ggr.
Finns kommunalt va planerat så rekommenderar jag att ni håller er till den gjorda överenskommelsen.
Som er granne śkulle jag nog tyst svära ett par ggr.
Finns kommunalt va planerat så rekommenderar jag att ni håller er till den gjorda överenskommelsen.
Sådant ska vara avtalat och klart vid försäljningen.
Det som skulle varit avtalat är till exempel.
Hur länge de får nyttja er anläggning.
Och hur kostnader fördelas.
Samt vad som gäller om vattenkällan sinar.
Att inte ha ett slutdatum är ett problem då de kan helt enkelt strunta i att ansluta till kommunalt va. Nu bör det datumet vara tilltaget då de hinner få kommunalf va med marginal. Allt som avtalas bör vara skriftligt
Så enligt min mening är det "bara att gilla läget"
Att ändra "spelregler" i efterhand kommer bara ett bra sätt att skapa osämja....
Det som skulle varit avtalat är till exempel.
Hur länge de får nyttja er anläggning.
Och hur kostnader fördelas.
Samt vad som gäller om vattenkällan sinar.
Att inte ha ett slutdatum är ett problem då de kan helt enkelt strunta i att ansluta till kommunalt va. Nu bör det datumet vara tilltaget då de hinner få kommunalf va med marginal. Allt som avtalas bör vara skriftligt
Så enligt min mening är det "bara att gilla läget"
Att ändra "spelregler" i efterhand kommer bara ett bra sätt att skapa osämja....
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Vi är en grupp på sex brukare som har gemensam anslutning av vatten från kommunens vattenverk.
Vi betalar ca 7 kr per kubikmeter. Inget kommunalt avlopp ingår alltså.
Vet du om hur mycket ni förbrukar?
Vi betalar ca 7 kr per kubikmeter. Inget kommunalt avlopp ingår alltså.
Vet du om hur mycket ni förbrukar?
Jag tänkte med att man utifrån investeringen och underhållet räknar fram en kostnad per kubikmeter vatten. På så sätt får grannen köpa vattnet av TS utan att köpa sig in i anläggningen.Workingclasshero skrev:
Som någon annan skrev, kan jag tycka att det känns konstigt att komma med ett sådant krav i efterhand men här har vi inte hela historien. Kostnaden som TS kan räkna för vattnet är troligtvis liten om man vill ha en god relation till sina grannar under flera år framöver.
Enkelt grannen betalar för vattnet enligt vattenmätare skälig kostnad kostnad .ex 7kr m3.. mer vatten så tjänar pumpinnehavaren pengar när den pajjar så slipper förbrukaren extra avgifter sen om pump ägaren köper en öl för vinsten på 3 m3.. må det vara hänt .......inget tjafs.. när pumpen hur sönder..vem som skall betala ..
Mer vatten högre kostnad med slitage. El osv. ..
Mer vatten högre kostnad med slitage. El osv. ..
Liknande trådar
-
Snickare som tar betalt för allt möjligt
Juridik -
Betalt för tid i bil?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Byggaren vill ha betalt för reklamationsjobb
Juridik -
Hur många olika poster får hantverkaren ta betalt för?
Juridik -
Målare vill ha mer betalt för de räknat för lite på skrapning
Färg, Måla & Tapetsera