Jag blir inte riktigt klok på detta.
Mitt FTX har plötsligt stannat fläktarna, jag tror det började började med att JFB löste ut två eller tre gånger under en vecka, om det var något med FTX aggregatet eller fruns ledslingor ute får jag nog aldrig reda på.

Fläktarna i sig fungerar, slår jag på forcering så går båda två.
Men grund/normalventilationen står helt still.

Jag har kollat säkringarna och att inget uppenbart har smält på kretskortet till styrelektroniken.
Det finns ett larm från tidsperioden som säger att till luften hade låg temp, möjligtvis för att vi hade en köldknäpp och jag kör utan tillsatsvärmaren (elvärmare).

Slår jag av forcering snurrar värmeväxlaren drygt 45 grader så den har drivning tolkar jag.

Skärmklipp av Komfovent styrsystems interface som visar ingen aktuell larm och en larmhistorik med låg temperatur och service-tid.

Det jag tror kan ha med saken att göra är att:
JFB löste ut, efter återställning gick inte aggregatet.
Jag bröt och slog på strömmen till aggregatet, då gick aggregatet, jag slog om en omkopplare på styrdosan (C4) för att köra aggregatet på högfart en stund, när jag slog över till "medelfart" stannade fläktarna vilket de brukar göra när man byter läge (vill jag minnas, jag pillar så extremt sällan på denna) men sedan dess är det stendött, går endast vid forcering...

Skärmbild av FTX-systemets kontrollpanel med fläktar avstängda och inga larm indikerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga larm, aggregatet går bara inte.
Är det någon som har några tips eller ska jag ringa en tekniker som säger åt mig att byta styrelektroniken för 5k + arbete och bilkostnad...

Hejsan!

Kom du på rätsida med problemet?
Har råkat ut för samma sak nämligen.
Hälsningar Jonas

Tvärnit är att aggregatet inte får ström, den stannar vpå ägen in.Det sitter nog nogån eller några överhettningsskydd i värmedelen och om en löser så kan allt stanna. Det måste till en felsökning på djupet för att hitta något avbrott

J jonaserik skrev:
Det finns två¨säkringar i den enligt schema,troligtvis av glasmodell, 1 på Trög 4 amp och 1 på Flink 6,3 anp
Här finns schema scrolla ner
.[länk]
J jonaserik skrev:
Det finns två¨säkringar i den enligt schema,troligtvis av glasmodell, 1 på Trög 4 amp och 1 på Flink 6,3 anp
Här finns schema scrolla ner
.[länk]

Hejsan!
Tack för svar, fläktarna startar när man vrider igång på spiskåpan, antar att det kan bli som en forcering.
Men så fort man stänger av från kåpan så stannar fläktarna.
Alltså fungerar det inte i grundläget.
Har haft andra fenomen innan, när man startar lampan i spiskåpa stannade fläktarna. Men detta har upphört.
Får ringa på måndag. Tack iallafall.
Hälsningar Jonas

Mitt gick igång efter någon dag.
Bröt strömmen (vilket jag redan hade provat flera gånger) och så hoppade det igång.

Fungerar som vanlig sedan dess...

Jag blir galen.

Nu var det dags igen, varje eller vartannat år stannar aggregatet vid en köldknäpp.

@G-Åsvägen
Finns du kvar på forumet?
Fick du ordning på ditt?

Jag är bra sugen på att skicka styrelektroniken till återvinningen och bara driva fläktarna "manuellt" eller via en hemmasnickrad styrning.
Om dygnet bara räckte till...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.