Går det att kolla om en syrventil funkar på ett enkelt sätt?
Tror nämligen att min har fastnat.

Ta ut givaren/bulben och sänk den i kokhett vatten.
//Bosse

eller tryck in den röda hatten för att se om själva ventilen fungerar som den ska.

Det händer ingenting när jag trycker på den röda hatten..

Då har den kärvat ihop. Har hänt med min med, men jag har kunnat smörja upp den så den hoppat igång igen.

Man måste väl plocka bort den för att lyckas smörja den?

Jag har också problem med min SYR-ventil. Nånstans läste jag att det skall gå att skruva bort den lettrade ringen och på nåt sätt enklare kunna motionera upp det hela. Har dock inte vågat mig på det, och nu stänger förhoppningsvis pelletsbrännaren av sig när den märker att det är nära kok. Kanske nån kan bekräfta att man kan skruva av denna ring utan att vattnet sprutar ut?

Redigerat:
Hm, hittade ett mail från Sonatherm där de sa att man inte kan ta isär SYR-ventilen utan att tömma systemet först. Sen kalkar ventilen lätt igen om den sitter på varmvattendelen vilket den gör hos mig.

Om SYR-ventilen sitter som den brukar spelar det väl ingen roll om det skulle komma en skvätt vatten? Stäng huvudkranen, bara. Min ventil sitter i alla fall på ett kallvattenrör, som är anslutet till pannans kylslinga.

Är den monterad så att den släpper ut varmvatten blir det samma sak. Stäng huvudkranen.

Men för att motionera min ventil har jag aldrig behövt öppna den så det kommer vatten. Min ventil består av en metalldel med själva ventilen, samt en svart plastkropp med den termiska kolven, som trycker på ventilen. Den svarta plastdelen är fäst vid ventilen med en räfflad mutter. På toppen av plastdelen sitter en röd hatt, som man kan trycka på för att öppna ventilen manuellt. Om den inte redan har fastnat, alltså.
När jag skruvat av den svarta plastdelen sticker det ut en liten tapp av metall ur ventilen. Det är den tappen som brukar fastna. Men en skvätt WD-40 eller 5-56 och sedan lirka med en kombinationstång brukar väcka den till liv igen.
Om du däremot måste skruva ut den spindeln för att få liv i ventilen, då kommer vattnet att spruta ut, om du inte stängt huvudkranen.

Jag ids inte gå och fotografera nu, men du kan se toppen på min SYR-ventil (vänd neråt) överst på den här bilden.
Här syns hela ventilen, fast i mindre skala.

Redigerat:
Ja, det har det ju helt rätt i, det är ju inga problem, det är bara att stänga huvudkranen. Det måste ju alltid vara tappvatten som tas in för att kyla. Jag har fått hjärnsläpp :D.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.