2 591 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Syrventil
eller tryck in den röda hatten för att se om själva ventilen fungerar som den ska.
Då har den kärvat ihop. Har hänt med min med, men jag har kunnat smörja upp den så den hoppat igång igen.
Jag har också problem med min SYR-ventil. Nånstans läste jag att det skall gå att skruva bort den lettrade ringen och på nåt sätt enklare kunna motionera upp det hela. Har dock inte vågat mig på det, och nu stänger förhoppningsvis pelletsbrännaren av sig när den märker att det är nära kok. Kanske nån kan bekräfta att man kan skruva av denna ring utan att vattnet sprutar ut?
Redigerat:
Om SYR-ventilen sitter som den brukar spelar det väl ingen roll om det skulle komma en skvätt vatten? Stäng huvudkranen, bara. Min ventil sitter i alla fall på ett kallvattenrör, som är anslutet till pannans kylslinga.
Är den monterad så att den släpper ut varmvatten blir det samma sak. Stäng huvudkranen.
Men för att motionera min ventil har jag aldrig behövt öppna den så det kommer vatten. Min ventil består av en metalldel med själva ventilen, samt en svart plastkropp med den termiska kolven, som trycker på ventilen. Den svarta plastdelen är fäst vid ventilen med en räfflad mutter. På toppen av plastdelen sitter en röd hatt, som man kan trycka på för att öppna ventilen manuellt. Om den inte redan har fastnat, alltså.
När jag skruvat av den svarta plastdelen sticker det ut en liten tapp av metall ur ventilen. Det är den tappen som brukar fastna. Men en skvätt WD-40 eller 5-56 och sedan lirka med en kombinationstång brukar väcka den till liv igen.
Om du däremot måste skruva ut den spindeln för att få liv i ventilen, då kommer vattnet att spruta ut, om du inte stängt huvudkranen.
Jag ids inte gå och fotografera nu, men du kan se toppen på min SYR-ventil (vänd neråt) överst på den här bilden.
Här syns hela ventilen, fast i mindre skala.
Är den monterad så att den släpper ut varmvatten blir det samma sak. Stäng huvudkranen.
Men för att motionera min ventil har jag aldrig behövt öppna den så det kommer vatten. Min ventil består av en metalldel med själva ventilen, samt en svart plastkropp med den termiska kolven, som trycker på ventilen. Den svarta plastdelen är fäst vid ventilen med en räfflad mutter. På toppen av plastdelen sitter en röd hatt, som man kan trycka på för att öppna ventilen manuellt. Om den inte redan har fastnat, alltså.
När jag skruvat av den svarta plastdelen sticker det ut en liten tapp av metall ur ventilen. Det är den tappen som brukar fastna. Men en skvätt WD-40 eller 5-56 och sedan lirka med en kombinationstång brukar väcka den till liv igen.
Om du däremot måste skruva ut den spindeln för att få liv i ventilen, då kommer vattnet att spruta ut, om du inte stängt huvudkranen.
Jag ids inte gå och fotografera nu, men du kan se toppen på min SYR-ventil (vänd neråt) överst på den här bilden.
Här syns hela ventilen, fast i mindre skala.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden