Hej,
Vi har ett gammalt vit och lila Syrén träd på gården, den vita har en grov stam, medans de lila är mindre stammar som växt upp runt den grova stammen går in bland den grovas grenar och skapar ett stort träd med både vita och lila blommor.
Nu har vi fått höra att vi bör kapa bort alla smala stammarna med lila blommor då dessa kommer ta död på den stora grova med vita blommor. Har inte hört det tidigare och inte hittat nå info om att det stämmer.
Än har jag inte hittat något som rår på syren. Men om det är en förädlad syren kan den vara lite klenare. Just vita former kan vara lite mindre starka och rent hypotetiskt konkureras ut av lila som många gånger är lite mer livskraftiga. Nu har ju er syren uppenbarligen stått rätt länge och den vita verkar vara störst? så jag kan inte föreställa mig att den lila skulle utgöra ett hot. Om ni vill ha dem tillsammans så fortsatt med det.
En bild kan göra så att det går att få en uppfattning om hur de mår om det skulle vara så att den vita inte mår bra.