Hej, vid vår sommarstuga på Öland har jag försökt plantera syrénskott längs tomtgränsen. Jag tar skotten från befintliga syréner på tomten, och de växer generellt väldigt bra där. Men på ett ställe verkar det helt hopplöst att få syrénerna att växa till sig. De lever visserligen men bladen är pyttesmå och ganska få till antalet. Även gräset växer dåligt där. Runtomkring växer de ganska bra i allmänhet.
Till saken hör att det tidigare stod en tall där, så jag misstänker att det beror på detta. Är det pH-värdet som är lågt, dvs att marken är sur? Ska jag slänga på kalk bara?
Bifogar en bild som kanske inte är jättetydlig...
Till saken hör att det tidigare stod en tall där, så jag misstänker att det beror på detta. Är det pH-värdet som är lågt, dvs att marken är sur? Ska jag slänga på kalk bara?
Bifogar en bild som kanske inte är jättetydlig...
Det är inget spån. Vi har inte fräst någon stubbe här utan den har tagits bort manuellt. En del rötter är kvar.svartöra skrev:
Ja det är ganska torrt men varför just på denna lilla fläck? Det är en område som är ca 5x5 m precis där tallen stod.
Jorden är väldigt sandig, åtminstone från 10 cm djup och nedåt. Men så ser det ut på hela gräsmattan tror jag.
Rötterna bryts ner och den processen kräver kväve. På sikt får du en bättre jord pga högre halt av mull/kol men just nu behöver du antagligen sprida ut lite gödslad jord. Till våren kan du lägga på stallgödsel eller 50/50 stallgödsel och jord.
Klicka här för att svara