Vill höra vad ni tycker om planlösningen jag nyss ritat på våran fjällstuga. Tycker det är svårt att få in allt man vill på ca 80 kvm.
Stugan kommer även att ha loft över lite mer än halva stugan. Stora fönster på vänstra gaveln... har inte ritat in och placerat ut resterande fönster.
Direkt innanför ytterdörren är det ett tvätt/avhängningsrum då det oftast blir mycke ytterkläder på vintern.
Fråga på om det är nåt ni undrar och kom gärna med tips och idéer!
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
12 jan 2013 13:19 #2
Sv: Synpunkter planlösning fjällstuga
Jag skulle nog vilja ha en större öppning till klädkammaren så att man slipper trängas när alla ska klä på sig samtidigt.
Sen saknar jag den obligatoriska bastun.
Annars tycker jag att det, vid en snabbkoll, att det ser bra ut!
...kanske en liten avgränsning mot köket så att det blir lite lugnare i vardagsrumsdelen när någon härjar i köket.Redigerat 12 jan 2013 13:24 -
12 jan 2013 13:27 #3
Normalt brukar man ju vilja ha kök och badrum vägg i vägg för att förenkla V/A. Sedan verkar det som att man måste kladda ner i rummet då man rör sig mellan dusch och bastu (är det en bastu vid hallen?). Jag hade isåfall velat ha dusch och WC separerade så att man kan duscha/basta utan att ockupera muggen. Jag tycker också att köket kan placeras under loftet utan att lida av det.
Finns det plats för torkskåp, vallabod? -
12 jan 2013 13:28 #4
Bastu blir det ute, vedeldad.
Hade också tänkt mig köket lite påsidanom men har inte riktigt fått till det. Har du nån idé hur man skulle avgränsa det på planlösningen som den ser ut nu? -
12 jan 2013 13:31 #5
Bastu ska vi ha ute en vedeldad. Så rummet i hallen är ett avhängningsrum för ytterkläder + att tvätt/tork + panna placeras där. Torkskåpet hade jag helt glömt så det borde också placeras här. Tack för påminnelse.
Kommer finnas garage vid stugan så där kan man fixa med skidor mm. -
12 jan 2013 15:37 #6
Jag skulle vilja ändra trappen lite. Som det är nu så kommer man att komma in och ta av sig blöta skor/pjäxor osv på samma plats som man sen vill passera i strumplästen när man ska upp till övervåningen.
Jag tror att det blir en bra risk för kalla och blöta fötter tyvärr -
12 jan 2013 17:10 #7
För att förenkla V/A lite åtminstone hade jag bytt plats på kök och vardagsrum. Köket blir även enklare om det är utan vinklar och matbordet får nog plats ändå.
Sen funderade jag på lite andra förenklingar men vet inte om badrummet kanske blir för litet såhär.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
12 jan 2013 17:17 #8
Synpunkter planlösning fjällstuga
Alternativ 1 tilltalar mig i alla fall. -
12 jan 2013 17:45 #9
Får man gå till grundfrågan. Vad är det du vill uppnå med en fjällstuga?
Hade jag byggt en fjällstuga hade jag velat ha en sida med mycket fönster mot söder, och helst med bra utsikt mot den storslagna fjällnaturen. Utanför fönsterväggen hade jag velat ha en altan där man kan ha sin after ski en solig dag. Sedan givetvis en bastu, dusch, torkutrymmen för blöta kläder och sedan bra sängplatser till alla i familjen samt åtminstånde ett litet gästrum med en våningssäng och en garderob. -
12 jan 2013 18:35 #10
Ja placeringen är ju viktig. -
12 jan 2013 18:52 #11
-
12 jan 2013 22:02 #12
Mindre vinklar å vrår som du säger helt klart bättre å lättare att bygga.
-
12 jan 2013 22:13 #13
Altan på baksidan kommer byggas men altandörr ut från vardagsrum/kök tror jag inte att vi vill ha. Vintern med massa snö känns det mest opraktiskt med spring den vägen.
Torkytrymme för mycke kläder är också ett krav vilket jag tyckte blev väldigt bra på lösningen jag ritade nu.
Vi vill bygga en vedeldad bastu i separat byggnad på tomten. Har vanlig bastu hemma så känns som att en vedeldad blir bra i fjällen.
Bra med sängplatser är också ett krav. Vill kunna rymma en familj till. Därför två sovrum nere ett till oss och ett till barnen. Sen loftet till gäster som minst rymmer 4 sängplatser. -
12 jan 2013 22:15 #14
-
12 jan 2013 23:46 #15
Jag hade nog flyttat sängarna åt höger på planritningen.
Eftersom dörren i det stora sovrummet måste vara kvar så får man skippa en eller två garderober, men å andra sidan finns det plats i det lilla sovrummet för minst en garderob bredvid dörren.
Anledningen till detta är att jag tror att det blir tystare i sovrummen om garderoberna står vid mellanväggen och agerar ljuddämpare, plus att man slipper att ha en gemensam vägg precis vid huvudet som det kan dunkas i.
Vad det gäller torkmöjligheterna så tycker jag du har tänkt till ordentligt, bra! Torkskåp vet jag inte om jag skulle vilja ha, de brukar inte rymma så mycket och tar oftast rätt lång tid på sig ändå efter en heldags skidåkning. Satsa hellre på en bra avfuktare och torktumlare. 8 personer genererar massor av kläder och prylar som behöver torkas på max en natt.
Jag vet inte hur du har funderat kring hur pjäxor, skor och handskar kommer att torkas. Efter alla mina år i bergen så är min personliga favorit rör som man trär dylika prylar på och en fläkt till dessa rör som blåser rumstempererad luft in i pjäxor/handskar. Att torka genom hög värme är vanligt men det har bieffekten att det lätt kan första innerskon i ett par pjäxor (de får dålig passform, du får ont) och att man får torksprickor i handsklädret vilket ger blöta och kalla händer nästa dag.
Installationen som jag har beskrivit behöver inte ta stor plats utan kan enkelt monteras som en rad under hatthyllorna du redan har ritat in.
En annan sak att tänka på är hur ni sitter, du skriver att ni kommer att ha stora fönster som vetter mot en fantastisk utsikt i sydväst, men på bägge förslagen verkar det som att den naturliga sittpositionen kommer att bli med ryggen mot detta till förmån för TV:n (?), trist tycker jag och undrar om det inte finns någon bättre lösning på hur TV:n kan placeras för att den naturliga positionen blir att man även kan njuta av den underbara utsikten med TV:n avstängd under semestern. Kanske någon fiffig takuppfästning eller skippa TV helt och istället gå på projektor+takmonterad duk?
Samtidigt vill man inte tappa möjligheten att sitta bekvämt och bara dumglo på brasan i kaminen... Inte helt lätt som sagt!