Byggahus.se

Synpunkter på räcke till altan

1. B
    Medlem · Stockholm · 446 inlägg

Baskavoda

Medlem
    Håller som bäst på att avsluta mitt altanbygge med ett räcke. Jag vill bygga någonting som är barnsäkert samtidigt som det ser enkelt och lätt ut samt har bra genomsyn då utsikten bakom är fin.

Har skissat på ett räcke där jag använder 45x95 som stolpar och sedan använder 28x45 som stående ribbor mellan. Vill helst att ribborna står med "fel" sida ut så att man ser sidan som är 28mm. Blir dock inte klok på hur jag ska få fast dessa och samtidigt ha en konstruktion som håller någorlunda bra. Räcket kommer bara vara ca 80cm högt då det inte är någon stor fallhöjd att tala om och jag vill se över så mycket som möjligt.

Någon som vill tyck till om mitt förslag på konstruktion eller alternativ som är liknande men mer rationellt?

2. Sthlm1891
    Verktygstokig · Stockholm · 276 inlägg

Sthlm1891

Verktygstokig
    Jag tycker din skiss ser fin ut. Och hade jag varit du hade jag skruvat fast ribborna i nederkant utifrån in i din 45x45 regel och där uppe hade jag fäst skruvarna uppifrån. Alltså från din 28x70 ner i ribban.

• Laddar…
  3. R
    Medlem · 73 inlägg

rolfino

Medlem
    Hej. Slänger in en egen fråga här;

Sätter lockäkt 22x45 liggande mellan befintliga stolpar 90x90 mm, c/c 2000 mellan 3 stolpar på balkong. Tänkte först en lockläckt som skruvregel men tvekar lite på hållbarhet? Bättre (Men klumpigare) med 45x45 som skruvregel (bild 2)?

4. Fulkemisten
    Husägare · 1 679 inlägg
    Tycker det ser prydligare ut med 45x45. Hållbarare och enklare att skruva blir det ju med.

• Laddar…
  5. R
    Medlem · 73 inlägg

rolfino

Medlem
    Tack.
    Det ser inte klumpigt ut alltså? Tänkte att det blir 45+90+45 brett sett från insidan i alla fall?

6. Scouten
    Byggveteran · Lund · 739 inlägg

Scouten

Byggveteran
    Jag hade gått på den tunnare, ser smäckrare ut.

• Laddar…
  7. R
    Medlem · 73 inlägg

rolfino

Medlem
    Håller med. Svårare pricka med skruvningen dock.

8. Fulkemisten
    Husägare · 1 679 inlägg
    Jo. Fast om det skall vara tunnare skruvregel så klyv en 45×45 på hälften. Att använda lockläkt även som skruvregel ser ut som att man struntade i att köpa ordentligt virke till denna och typ tog vad man hade.

• Laddar…
  9. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 1 985 inlägg

Workingclasshero

Medlem
    Är stålräcke ett alternativ?
    Glas?

/W

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.