Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Synpunkter på planlösning

1. G
    Medlem · 2 inlägg

gjohan

Medlem
    Hej!

Bygger lösvirkeshus och arbetet med innerväggar/planlösning pågår. Huset har ryggåstak i vardagsrum, kök och i hallen/korridoren vilket skapar väldigt öppen planlösning med mycket rymd. Fönsterpartier i kök/vardagsrum är från golv till tak.
    Det som vi funderar på är ifall man ska göra "vinklade" hörn på två av innerväggarna som angränsar mot köket/vardagsrummet för att inte begränsa den öppna planlösningen. När man står i det planerade köket så upplevs det lite som att vardagsrummet skärmas av tack vare hörnet på innerväggen. Bifogar ritning på planlösningen där dom "vinklade" hörnen är markerade med rött. Vad tror ni om det?

Uppdaterat: Bifogar bild från snickaren på hur vi tänkt.

Redigerat 1 apr 2020 09:34
  2. Anna_H
    Husägare · Värmland · 12 422 inlägg

Anna_H

Husägare
    Nej, låt hörnen vara. De små rummen är små nog ändå utan att du börjar skära i dem.

• Laddar…
  3. G
    Medlem · 2 inlägg

gjohan

Medlem
    Absolut, visst är det så. Därför vi blir osäkra och vill ha råd :) Tilläggas bör att dessa vinklade väggar endast kommer bli 40 cm bred. Lyckades få tag i en bild av snickaren så bifogar den i första inlägget.

4. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 129 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Med tanke på kaminens placering lär man väl inte se någon som sitter i soffan när man håller på i köket även om hörnet är avskuret. Jag tror inte att det påverkar upplevelsen av rummet om hörnen är raka när väl möbler kommer på plats, däremot förlorar man en del möjligheter när det gäller att utnyttja väggarna för möblering.

• Laddar…
  5. L
    Medlem · Boden · 615 inlägg

Låset

Medlem
    I rummet som heter "rum" hade jag behållit det raka hörnet. Sen hade jag satt dörren längre till höger och inte haft den mitt på väggen. (men jag vet inte hur ni tänkt möblera det rummet).

Hade behållit ett vanligt hörn i "sovrum" också för att slippa flytta dörren i sidled.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.