Snart är det dags att bygga vårt drömhus så jag tänkte be om lite feedback på planritningarna innan det är dags att börja bygga.

Jag är snickare och examinerad Fastighetsingenjör och planerar att bygga det mesta själv. Kanske blir det en byggtråd framöver.

Våran tomt är 2037kvm stor och vi får bebygga 20% så även om huset är stort så är det lite för att vi faktiskt har möjligheten att få bygga stort och då ser jag ingen anledning till att inte ta ut svängarna lite.

Garaget och entrén ligger mot norr och den stora balkongen i västläge ligger med sjöutsikt. dock begränsad utsikt från plan ett då det ligger en rad men hus fr

Jag har ritat 5 andra hus innan jag ritade detta som jag personligen är väldigt nöjd med. Jag har väl nästan haft alla rummen lite överallt i huset innan det slutade som det ser ut nu. Så jag kommer inte längre själv. jag ser det som "fulländat" men jag har förmodligen inte tänk på allt.

Så över till er.

Vad gillar ni? vad saknar ni? vad skulle ni göra annorlunda?

/Johan

• Planritning av en våning i ett hus med noterade mått, inkluderar garage, kök, vardagsrum, och matsal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett hus inkluderar mått, rum som sovrum, badrum, balkong och en stor hall, markerat för sjöutsikt.
    Skapa konto
Spännande, finns budget? Övre plan är det mycket "döyta" , saftig storlek på huset i stor men det är min personliga smak. Jag skulle skalat ner hela huskroppen. Finns fasadritningar?

Budget och kalkyl finns. Kalkylen ligger ca 200 000 under budget så allt känns rimligt ur den synpunkten, även storleken.
Jag har själv tänkt "oj vad stort det blir" och nästan inte velat svara ärligt när folk frågat hur stort vi ska bygga.
Och har flera gånger funderat på att "skala ner" men det enda jag kommit fram till är att jag sparar inga jätte pengar på det. (Eller iaf inte tillräckligt mycket för att det ska kännas värt det.) slänger upp fasadritningar strax.

Arkitektritningar visande fasader och sektioner av ett modernt hus från olika vinklar.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ok, snyggt. Klara du grund + bygge under 15 tkr/m2?

En liten synpunkt (som iofs välter hela planlösningen över ända):

Jag tycker det är helt fel när man från entrén kommer rätt in i köket,
och måste gå genom det varje gång man skall in eller ut.

Och så saknar jag naturligtvis tvättstugan på nedre plan, där den bör vara.
Men garaget är ju väl tilltaget, med råge det största rummet i huset :)
För övrigt får väl inte garaget leda rätt in i bostadsutrymmet?
Måste det inte vara en "luftsluss" emellan?

Hur är det förresten med tillgänglighetskraven?
Svårt att få till ett sovrum på nedre planet väl?

Ja, jag klarat mig till och med under 10 tkr/m2, utan att tumma på kvalité eller standard, om inget oförutsett händer.

Byt plats på vardagsrum och matrum, skönt att slippa matos i vardagsrummet

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Matplatsen känns väldigt långt borta ifrån köket, det blir mycket spring. Att ha ett eget WC i master sovrummet kan ju vara trevligt men knappast så trevligt att behöva gå genom klädskrubben för att komma dit, dom kunde du kanske svänga på?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Från entré in i kök är också något jag har laborerat en del lösningar med men har väl mer eller mindre beslutat att det får bli så. Den lösningen finns även i en del "katalogshus".

Tvättstugan låg som groventré där wc:n vid garaget ligger nu men jag tyckte bara att det skulle bli en j*vla släpande med tvätt. Vad är det egentligen som gör att tvättstugan "bör" vara på nedre plan?

Tanken är att det ska byggas ett förråd inne i garaget i bakkant där dörren ut sitter.
Jag är relativt säker på att kravet på "sluss" har försvunnit, jag har ingen källa på det men är något jag har för mig, dock relativt lätt att lösa om kravet skulle finnas kvar.

Tillgänglighetskraven är inga problem. Kravet är att jag måste ha möjlighet att skärma av en "sovrumsdel" i ett rum på nedre plan. Skulle jag eller någon annan få tillgänglighetsbehov finns den avskärmnings möjligheten i matsalen. Som antingen kan delas upp eller skärmas av helt. Plats att äta finns ju ändå.

Stadsbonden skrev:
Byt plats på vardagsrum och matrum, skönt att slippa matos i vardagsrummet
Något jag faktiskt funderade på tidigare idag. Tanken från första börjat var väl att få lite distans mellan köksbordet och matsalen för att det skulle bli tydligare vad som är vad. Jag är också inte säker på om matosen inte hittar bort till nuvarande matsalen i vilket fall, men det är ju ankdelen med öppenplanlösning.

Jag får rita om lite i sketchup och se hur det blir.

Finndjävel skrev:
Matplatsen känns väldigt långt borta ifrån köket, det blir mycket spring. Att ha ett eget WC i master sovrummet kan ju vara trevligt men knappast så trevligt att behöva gå genom klädskrubben för att komma dit, dom kunde du kanske svänga på?
6 meter bort är inte överdrivet långt, men jag förstår ju vad du menar.
Jag har tänk mig en rejäl serveringsbuffé eller liknande i matsalen kan minimera springet.

Vad som ligger först av wc eller klädskrubb är vilket som för min del men kan se det åt andra hållet också att det inte är roligt att gå igenom wc för att komma åt sina kläder. Det där är något som min kära sambo får besluta om.

Från början hade de enskilda ingångar ifrån sovrummet men då begränsades möbleringsmöjligheterna i sovrummet. Jag gillar tanken att kunna ställa sängen mot klädskrubbsväggen och kunna ligga och kolla på solnedgången därifrån.

Med tanke på storleken tycker jag ni gjort alldeles för liten tvättstuga. Och att gå genom klädkammaren in till toan känns också helt fel. Sen tycker jag att köket är för stort, särskilt med tanke på att ni även har en matsal. Det är inte alltid störst blir bäst.

Oj oj, under 10tkr/m2, då kommer du förmodligen slå svenskt rekord i billigt bygge! Har du byggt 5 hus eller bara ritat 5 st innan?

En till sak. Både toaletten i hallen och den i sovrummet tycker jag är för små. Vår lilla toa i hallen är 4 kvm och det är rätt litet om man ska få plats med dusch. Så med tanke på husets totala storlek verkar det dumt att göra så smått.

• Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.