Snart är det dags att bygga vårt drömhus så jag tänkte be om lite feedback på planritningarna innan det är dags att börja bygga.

Jag är snickare och examinerad Fastighetsingenjör och planerar att bygga det mesta själv. Kanske blir det en byggtråd framöver.

Våran tomt är 2037kvm stor och vi får bebygga 20% så även om huset är stort så är det lite för att vi faktiskt har möjligheten att få bygga stort och då ser jag ingen anledning till att inte ta ut svängarna lite.

Garaget och entrén ligger mot norr och den stora balkongen i västläge ligger med sjöutsikt. dock begränsad utsikt från plan ett då det ligger en rad men hus fr

Jag har ritat 5 andra hus innan jag ritade detta som jag personligen är väldigt nöjd med. Jag har väl nästan haft alla rummen lite överallt i huset innan det slutade som det ser ut nu. Så jag kommer inte längre själv. jag ser det som "fulländat" men jag har förmodligen inte tänk på allt.

Så över till er.

Vad gillar ni? vad saknar ni? vad skulle ni göra annorlunda?

/Johan

• Planritning av en våning i ett hus med noterade mått, inkluderar garage, kök, vardagsrum, och matsal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett hus inkluderar mått, rum som sovrum, badrum, balkong och en stor hall, markerat för sjöutsikt.
    Skapa konto
Spännande, finns budget? Övre plan är det mycket "döyta" , saftig storlek på huset i stor men det är min personliga smak. Jag skulle skalat ner hela huskroppen. Finns fasadritningar?

Budget och kalkyl finns. Kalkylen ligger ca 200 000 under budget så allt känns rimligt ur den synpunkten, även storleken.
Jag har själv tänkt "oj vad stort det blir" och nästan inte velat svara ärligt när folk frågat hur stort vi ska bygga.
Och har flera gånger funderat på att "skala ner" men det enda jag kommit fram till är att jag sparar inga jätte pengar på det. (Eller iaf inte tillräckligt mycket för att det ska kännas värt det.) slänger upp fasadritningar strax.