Synpunkter på placering av Luftvärmepump? (bilder)

4k läst  1 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag behöver synpunkter på placering av inom- och utomhusenheter för luft-luftvärmepumpar. Jag tänker mig två system där det ena är placerat på källarvåningen enligt bild:
    Denna inomhusenheten ska alltså värma ytorna A1, A2 och A5, men det kommer självklart också upp värme till entréplanet via trappan:

Det andra systemets inomhusenhet kommer sitta över trappan till vindsplanet och ovanför golvnivå för att få bort kalluften från detta plan och då maximera värmetransporten uppåt. Jag räknar också med att en del av värmen från denna också kommer gå genom trappan till entréplanet:

Är detta bra placeringar eller kan något göras bättre?

Har ritat in två utomhusenheter i skisserna, en på källarnivå för den inomhusenheten där, och en på entréplannivå för enheten som ska sitta över trappan på vindsplanet. Enda kruxet är att utomhusenheten på entréplannivå hamnar 3-4 meter över marknivå, finns det några aber med detta? Har sett nånstans att max rek. höjd är 1,5 m pga risk för nedfallande is vid avfrostning, kan det stämma? Borde jag kanske sätta båda utomhusenheterna på källarnivå och dra längre rör till den övre inomhusenheten? Med två utomhusenheter bredvid varandra på samma vägg, kan man räkna med större risk för mer oljud i form av vibrationer eller resonans? Ett sovrum är på andra sidan den ytterväggen... :-?

mvh
    /Hasse

2. S
    Medlem Nivå 8

Re: Synpunkter på placering av Luftvärmepump? (bil

i mitt förra hus satt utedelen 4 meter ovan mark och det var inga problem med det. utom att få dit den kanske.
    jag satte innedelen under ett fönster, det är bättre att ha den lågt om man är mest ute efter värme och högt om man prioriterar ac funktionen.
    i ditt fall skulle jag nog dock sätta den över dörren i källarplanet för att den ska få mer sträcka rakt fram att jobba med.
    Den andra innedelen skulle jag sätta så att den jobbar mot "B5"

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: