Vi har köpt en bostadsrätt och håller just nu på att planera det nya köket. Bifogar bilder från Ikeas planeringsprogram. Kom gärna med kommentarer eller ritningar!!

Är kanske lite väl många hörnskåp i förslaget... men vet inte riktigt hur man ska få till det utan dom!

Vi vill ha en bardisk in mot matplatsen och vardagsrummet men vet inte riktigt hur vi vill ha den. Nedan ser ni versionen då man har överskåp vända in mot matplatsen / vardagsrummet med en bänkskiva på... Det andra alternativet är att bara bygga upp en vägg med en bänkskiva ovanpå.

Tyvärr strular Ikeas köksprogram nu... så jag får bara upp en bild för tillfället. Återkommer med fler!

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Är rören dragna? Personligen tycker jag köket ser lite "krångligt" ut. Om jag skulle laga mat i det köket så skulle jag av naturliga själ ställa mig mellan spis och diskho och där va det ju inte så mkt bänkyta kanske. Sen tycker jag kylen ser inklämd ut eller rättare sagt hörnet blir inklämt när det är smalare än kyl/frys. Lättare att se i 3D iof men... Bara en spontan reaktion.

Det ser ut att vara VÄLDIGT trångt mellan bardisken och kylen. Tror köket kommer att bli väldigt svårjobbat pga det. Sen avråder jag från en bardisk med skåp under eftersom man då inte kan sitta bekvämt. En bänkskiva som skjuter ut ca 40 cm är betydligt mer praktiskt.

skulle vara intressant att se hela planlösningen...

Anna_Robban skrev:
Är rören dragna? Personligen tycker jag köket ser lite "krångligt" ut. Om jag skulle laga mat i det köket så skulle jag av naturliga själ ställa mig mellan spis och diskho och där va det ju inte så mkt bänkyta kanske. Sen tycker jag kylen ser inklämd ut eller rättare sagt hörnet blir inklämt när det är smalare än kyl/frys. Lättare att se i 3D iof men... Bara en spontan reaktion.
Avlopp och vatten kommer in i väggen vid skåp 4 och ventilationen går ut i väggen vid skåp 19... Detta styrs man av men sen är inga rör dragna. Idag är diskhon placerad vart spisen är på ritningen och spisen framför fönstret! Har funderat på att ha diskhon under fönstret men då måste man dra avloppet så långt... Bifogar två bilder på det befintliga köket.

• 2.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
Cronor skrev:
skulle vara intressant att se hela planlösningen...
Bifogar en bild på hela lägenhetens planlösning om det var det du menade... Är inte den bästa bilden!! I vardagsrummet är fönstrena inte på gaveln utan vid den inglasade balkongen. Och vid matplatsen finns det inget fönster alls. Garderoberna och väggen mellan matplats och vardagsrum ska rivas.

Sen så är planlösningen på köket spegelvänd i våran lägenhet.

• planlösning.jpg
    Skapa konto
Var ett tag sen det skrevs här men nu tar vi upp planeringen igen å just nu har jag ritat ett nytt förslag då förutsättningarna har ändrats lite... alla rör var inte som vi trodde.

Tyvärr så kommer grannens avlopp å vatten rör in i våran lägenhet!! Å han slipper allt hos sig själv... surt... så dessa rör kommer idag in vart diskhon är. Så vi är nog låsta i att ha kvar den där enligt skissen nedan. För sen går det även en låda från golv till tak med stammarna till dom under å ovan oxå!! Men det är lite längre bort efter väggen. Vi har tänkt få bort det mesta genom att bygga ut väggen en liten bit så att man kan gömma allt i den...

Men skissen vi kommit fram till nu senaste ser ni alltså nedan... är inte helt nöjd me denna men har kört fast å kommer inte på så mycke annat. Någon som kanske kan se me nya ögon å komma me några synpunkter å idéer?

• kök.jpg
  • kök2.jpg
    Skapa konto
jag tycker det ser bra ut! det jag funderar på är hörnskåpen, är det såna med kastrullsnurror? finns det andra hörnskåp du kan ha istället? jag tycker dock att överskåpet brevid kylen kan ersättas av hyllplan så det blir luftigare, där ni kan ställa saker ni använder dagligen. det är en plats som inte syns från matplatsen.
jättefin avslutning mot köksbordet!
miramira

A
Tycker fortfarande att det är för lite plats mellan spis och diskho. Funderar på hur det skulle bli att byta plats på kylskåpet å spisen? då förlorar ni bardisken iof. kan inte komma på nått bra just nu

Anna_Robban skrev:
Tycker fortfarande att det är för lite plats mellan spis och diskho. Funderar på hur det skulle bli att byta plats på kylskåpet å spisen? då förlorar ni bardisken iof. kan inte komma på nått bra just nu
Tyvärr går inte det då ventilationen till fläkten går ut uppe i hörnan till vänster om fönstret... skulle isåfall behöva bygga en låda i taket över till den sidan.

Är trist att vi är så låsta vid vattnet... är ju inte heller helt nöjd me bara 60 cm mellan spis å ho. Men har helt kört fast...

skulle det gå att flytta diskskåpet lite?? 30 cm mot fönstret och ta bort skåpen under fönstret?

Men får ni lov att ansluta fläkten till ventilationen då? Ofta i lägenheter så är ventilationen central för alla i huset och då får man inte lov att pressa på någon luft med en fläkt för då tränger det istälelt in hos grannen. Då brukar en motorlös fläkt med självdrag eller en kolfilterfläkt vara enda alternativet. Sen finns det iofs en hel del som skiter i det ändå, men jag täntke i varje fall tala om det för dig så du vet.

Cockaby skrev:
Men får ni lov att ansluta fläkten till ventilationen då? Ofta i lägenheter så är ventilationen central för alla i huset och då får man inte lov att pressa på någon luft med en fläkt för då tränger det istälelt in hos grannen. Då brukar en motorlös fläkt med självdrag eller en kolfilterfläkt vara enda alternativet. Sen finns det iofs en hel del som skiter i det ändå, men jag täntke i varje fall tala om det för dig så du vet.
Yes vet om detta... men i vårat hus får man koppla in en så kallad alliansfläkt.

miramira skrev:
skulle det gå att flytta diskskåpet lite?? 30 cm mot fönstret och ta bort skåpen under fönstret?
Självklart går det att ta bort skåpen under fönstret.... men tycker nog inte det blir så fint utan dom... då rummet är hela 11 m långt då inkl v-rum å matplast så får jag känslan av att det kommer kännas ännu längre om man gör det till ett parallelkök.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.