Håller på att rita Ballingslövkök och har just nu dessa kandidater.

Åsikter och synpunkter tas gladeligen emot :)

Kikar man på planritningen så kan vi inte utnyttja hörnet ned till höger då det står en kakelugn där. Vi kommer även att ha en dubbeldörr på den nedre väggen.

BirgitS
Du skulle inte kunna tänka dig att ladda upp bilderna direkt?
Det är ju ett hästjobb att hålla på och bläddra mellan så många flikar/fönster.

Som jag ser det är det nödvändigt med minst 80 cm och 120 cm bänkyta mellan diskhon och hällen så så att det går att samla alla ingredienser, skärbräda, skålar och annat man behöver vid tillagningen samtidigt som det är nära till vatten och häll. Jag vill helst inte ha diskmaskinen under den bänkytan, däremot ska det vara nära mellan diskmaskinen och förvaring av tallrikar och glas så det är enkelt och snabbt att tömma maskinen.

Jag vill helst ha nära mellan hällen och ugnen så att man kan övervaka vad som händer i ugnen samtidigt som man tillagar det sista vid hällen.

• Gilla
Sara00K och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skulle inte kunna tänka dig att ladda upp bilderna direkt?
Det är ju ett hästjobb att hålla på och bläddra mellan så många flikar/fönster.

Som jag ser det är det nödvändigt med minst 80 cm och 120 cm bänkyta mellan diskhon och hällen så så att det går att samla alla ingredienser, skärbräda, skålar och annat man behöver vid tillagningen samtidigt som det är nära till vatten och häll. Jag vill helst inte ha diskmaskinen under den bänkytan, däremot ska det vara nära mellan diskmaskinen och förvaring av tallrikar och glas så det är enkelt och snabbt att tömma maskinen.

Jag vill helst ha nära mellan hällen och ugnen så att man kan övervaka vad som händer i ugnen samtidigt som man tillagar det sista vid hällen.
Här kommer bilderna.

3D-rendering av ett modernt kök med ljusgröna skåp, vita kakelväggar och inbyggd ugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital rendering av ett modernt kök med vita skåp, inbyggd kyl, ugn och utsikt mot en trädgård.
Skapa konto
3D-rendering av ett ljust kök med skåp, spis, diskho och fönster med utsikt över grönska.
Skapa konto
3D-rendering av ett kök med beigefärgade skåp, stålkylskåp, inbyggd ugn och utsikt mot en trädgård.
Skapa konto
Ritning av byggprojekt med mått och detaljer för konstruktion och planlösning.
Skapa konto

• Gilla
Anonymiserad 385710
  • Laddar…
A
bogani bogani skrev:
Här kommer bilderna.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt!
Bra poänger från BirgitS.

ni kommer att ha ett matbord i rummet eller?

Jag förstår ärligt talat inte riktigt upplägget med de olika bilderna och förslagen, men några tankar ändå:
Det är mycket praktiskt att ha en/flera avställningsytor i direkt anslutning till kyl och frys, annars blir det en massa opraktiskt spring, alternativt sträcka ut sig till max med överkroppen för att ställa ifrån sig de första matvarorna samtidigt som en håller dörren till kylskåpet öppen med ena tån.
Detsamma vad gäller ugnen, eller egentligen ännu viktigare. När du lyft ut skållheta kärl ur ugnen vill du inte behöva gå med dem en bit, utan bara ställa ifrån dig kärlet på en närbelägen yta utan att ta ett enda steg.

• Gilla
Sara00K och 2 till
  • Laddar…
Skulle iaf definitivt välja att ha ugnen under hällen och nära köksfläkten.
Iaf om man lagar en del mat i köket.

• Gilla
bogani och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är mycket praktiskt att ha en/flera avställningsytor i direkt anslutning till kyl och frys, annars blir det en massa opraktiskt spring, alternativt sträcka ut sig till max med överkroppen för att ställa ifrån sig de första matvarorna samtidigt som en håller dörren till kylskåpet öppen med ena tån.
Detsamma vad gäller ugnen, eller egentligen ännu viktigare. När du lyft ut skållheta kärl ur ugnen vill du inte behöva gå med dem en bit, utan bara ställa ifrån dig kärlet på en närbelägen yta utan att ta ett enda steg.
Som en lösning på ovanstående har jag sett något köksförslag där det har funnits en utdragbar skiva under ugnen. Ingen aning om det är något som Ballingslöv har.

Nu märker jag att det inte finns någon mikro i något av förslagen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Snyggt!
Bra poänger från BirgitS.

ni kommer att ha ett matbord i rummet eller?
Matbord i anslutande rum. Vi kommer troligtvis addera en köksö i efterhand men vill känna lite på utrymmet först.

Micro kommer vi troligtvis ha undangömd i ett skåp. Är inte jätteglad i de inbyggda(som dessutom är svindyra).

Bra synpunkter från alla!

Tänker också att kylen står lite off. Det är nu väldigt skönt att ha en bänk nära och kunna ställa av varor när man handlat mm.
Och rätt lite arbetsyta för ett rätt stort kök, eller stort utrymme till köket.

Går det att ha en köksö med nuvarande placering av kyl?

Annars funderar jag på om det går att ha kylen längst in till höger på bänkraden, där hällen är nu.
Och istället en större köksö där också häll kan vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.