Byggahus.se
  1. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Bifogar konstruktionshandling avseende avväxling av en bärande vägg mellan köket och vardagsrummet i en bostadsrättslägenhet.

Därför öppnar jag upp för era synpunkter / åsikter / förslag beträffande det här. Allt mellan himmel och jord välkomnas!

K101 visar plan och sektionsritning för befintlig byggnad.
    K102 visar armering och bjälklag för befintlig byggnad.
    K103 visar avväxling för håltagning.

2. nzsc
    Medlem Nivå 12
  3. Bästa svaret

B
    Husägare · Nivå 7
    Ritningsstämpeln måste fyllas i ordentligt. Just nu finns det ingen som ansvarar för ritningen. I "föreskrifterna" ska det även stå vilka normer och standarder som använts samt vilka egenvikter som använts utöver betongbjälklaget. Skulle även vara bra att göra en hänvisning till orginalritningarna som använts. Tycker även att det ska läggas till någon expander antingen mellan pelartopp och vägg eller balkande och vägg, detta för att styra knuten i sidled. Anser också att de karakteristiska lasterna ska redovisas under "baslastfall" samt att man kombinerar dessa under "lastkombinationer" i beräkningen. Ser heller ingen gjord bruksgränskontroll.

• Laddar…
  4. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Ritningsstämpeln har jag naturligtvis medvetet suddat bort. Visste inte riktigt om det var rätt att visa den öppet. Naturligtvis finns alla uppgifter där ifyllda. Men bra att du är uppmärksam och noggrann. Me like! :cool:(y)
    Vad gäller det där andra ...:thinking:... jäkligt bra input! Jag får kolla upp det här med konstruktören faktiskt! Du har betydligt mer kunskap och erfarenhet i dessa frågor än vad jag har och därav är det oerhört uppskattat att du tar dig tiden och lägger fram dina synpunkter på det hela. I thank you so much my friend!

Det var just den här sortens feedback som jag ville åt när jag skrev inlägget!

5. B
    Husägare · Nivå 7
    Jag antog nästan att den var censurerad;) Det andra handlade till större delen om att vara tydlig och göra det "spårbart" för eventuella framtida intressen.
    Så nu är det bara för dig att hitta nån som utför arbetet :)(y)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka