Det här garaget har jag tänkt bygga, och nu alltså ritat upp i Google Sketchup. Jag har som synes bara ritat ena långsidan och gaveln helt färdiga, men jag tror man förstår. De rosa bitarna är takstolar.
Jag tar gärna emot alla tänkbara synpunkter på detta, tack på förhand!
Jag tar gärna emot alla tänkbara synpunkter på detta, tack på förhand!
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det behövs väl egentligen ingen konstruktionsritning för ett garage.
Bara att såga och spika.
Takstolarna köper du färdiga från en av fabrikerna, de ritar och konstruerar.
Så sluta lek med Sketchup och börja bygg!
Förresten, du har väl bygglov?
Så alla mått är egentligen redan klara.
Bara att såga och spika.
Takstolarna köper du färdiga från en av fabrikerna, de ritar och konstruerar.
Så sluta lek med Sketchup och börja bygg!
Förresten, du har väl bygglov?
Så alla mått är egentligen redan klara.
Det där är hur man är som person. Jag vill ha en så detaljerad konstruktionsritning som möjligt, och tycker att det underlättar väldigt, väldigt mycket. En detaljerad kaplista med alla längder och vinklar är kanon. Då är det bara att köra upp allt man behöver på en gång, i stället för att springa fram och tillbaka med en tumstock. Optimalt materialutnyttjande är ju en positiv bieffekt.KnockOnWood skrev:
Till TS fråga: din ritning är ännu alltför ofärdigt för att det ska gå att ha någon synpunkt på den. Du ska använda stående reglar till stommen - det är helt OK - och du kommer att använda någon form av takstolar - också OK. Men mer är så går inte att bidra med.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ett par synpunkter på skissen:
Den lodräta delen av hammarbandet (eller heter den bärlina?) skall ta upp lasterna från takstolar, som inte ligger rakt över en stående väggregel, eller ligger över en fönster- eller dörröppning.
På skissen ser det ut som att alla takstolar ligger över väggreglar, som har full längd.
Alltså förefaller den (Den lodräta delen av hammarbandet (eller heter den bärlina?)) onödig.
Den lodräta delen av hammarbandet (eller heter den bärlina?) läggs nog normalt på insidan av väggreglarna. Det är där lasten från takstolarna hamnar, och det ger en aningen kortare spännvidd för takstolarna.
Den lodräta delen av hammarbandet (eller heter den bärlina?) skall ta upp lasterna från takstolar, som inte ligger rakt över en stående väggregel, eller ligger över en fönster- eller dörröppning.
På skissen ser det ut som att alla takstolar ligger över väggreglar, som har full längd.
Alltså förefaller den (Den lodräta delen av hammarbandet (eller heter den bärlina?)) onödig.
Den lodräta delen av hammarbandet (eller heter den bärlina?) läggs nog normalt på insidan av väggreglarna. Det är där lasten från takstolarna hamnar, och det ger en aningen kortare spännvidd för takstolarna.
Den kan nog var lite onödig, men den fördelar ju ändå trycket från takstol på flera väggreglar.KnockOnWood skrev:Ett par synpunkter på skissen:
Bärlinan på högkant kanske skulle sitta på insidan, men om den ändå är onödig kanske den får vara kvar på utsidan.
Tack för alla synpunkter!
I ytterväggshörnens yttersta hörn behöver du något att spika spikläkten i.
Ska du inte mura ett varv med LECA runt, så du slipper ha syll som står i smältvatten från bilen och slipper att panelen på utsidan måste gå ända ner i marken = den ruttnar.
ang hammarband, så satt jag själv endast bärlina, ej något hammarband i vårt garage, funkade bara bra.
Men i huset blev det dock både och.
Se inlägg #62 och några efter.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html
Ska du inte mura ett varv med LECA runt, så du slipper ha syll som står i smältvatten från bilen och slipper att panelen på utsidan måste gå ända ner i marken = den ruttnar.
ang hammarband, så satt jag själv endast bärlina, ej något hammarband i vårt garage, funkade bara bra.
Men i huset blev det dock både och.
Se inlägg #62 och några efter.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/100212-snik-garaget.html
Redigerat:
Den är kanske onödig rent belastningsmässigt men styvar upp konstruktionen ordentligt så jag rekommenderar att man har den kvar.pärärhär skrev:
Sen ska den inte sitta på varken ut eller insidan utan den ska vara infälld i reglarna (dock på utsidan där)
Klicka här för att svara