Byggahus.se

Synpunkter och tips på vår planlösning

1. slazt
    Medlem · 38 inlägg

slazt

Medlem
    Hej!

Önskar att få lite tips på vår planlösning.
    Har vi placerat något rum helt galet?
    Något som vi inte tänk på?
    Ni som har liknande planlösning, vad har ni för mått i mittendelen?

Det är alltså kök/matsal/entré i mittendelen.
    3sovrum, tvättstuga, förråd som omringar ett badrum i högra delen
    Badrum, vardagsrum och föräldrasovrum med en walkincloset i vänstra delen.

2. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    Svårt att se utan mer detaljerad ritning. Spontant känns det dock inte jättebra att ha entrén rätt in i köket. Årets leriga, blöta och allmänt kladdiga månader blir det ett smärre elände med det där.

Jag antar att ni har barn? Bygg ut hallen och gör den mer avskild säger jag då. Förutom det där med att slippa trampa i strumplästen i smält snö och gegga på hallgolvet, blir bergen med skor och ytterkläder snabbt svårforcerade...

Blir inte klok på hur det ser ut i högra delen?

Sen skulle jag även starkt rekommendera er att sätta in lite fönster i huset också ;)

3. slazt
    Medlem · 38 inlägg

slazt

Medlem
    Entrén skiljs av med en vägg och sen är tanken att klinker är genomgående i Hall, badrum och tvättstuga. Tror du detta behöver skiljas av mer?

Jag lade till lite enkelt skissade möbler för att bättre förstå, hoppas dem hjälper något.

Hahaha ljusskygga familjen :p

4. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Skulle fortfarande underlätta om du kunde skriva ut på ritningen vilka rum som är vilka.

5. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Dessutom – det där med fönster var inte bara en tyken kommentar... Faktum är att det gör mycket mer än man tror, hur fönstren placeras. Och det i sin tur påverkas av solinstrålningen, hur väderstrecken ligger. Så även det skulle vara bra att veta.

Om man t ex får kvällssolen i ögonen när man sitter och tittar på TV... eller om något rum blir för mörkt?

På tal om det förresten – fattar jag det rätt som att det är ett fönsterlöst badrum till höger? Då måste ventilationen vara i toppskick. Och... är det ljudisolerat? Eftersom det både ligger i omedelbar anslutning till både soffrum ock kök, vill man nog gärna förskona omgivningen från en del av de ljud som kan uppstå där.

• Laddar…
  6. Snigla
    Maskot · Skåne · 9 064 inlägg

Snigla

Maskot
    det första jag kom att tänka på är att ni verkar ha planerat in två badrum utan fönster? Det tycker jag ni ska fundera på lite mer, iaf ett borde ha lite naturligt ljus i ett hus :)

..och då kan man tänka lite som så att kanske byta plats på delarna vid ert sovrum och ha ingång till badrummet därifrån? Få fönster på köpet.. (Det är inte idealiskt att ha dörr till badrum i sociala utrymmen nära kök heller - två flugor i en smäll?!)

Lite funderingar sådär bara (y)

7. slazt
    Medlem · 38 inlägg

slazt

Medlem
    Kanske går det att ana fönstersättningen med mina enkla skisser. Vardagsrum/matsal ligger mot s/v.

Tanken är att ha markis/Persienner om man skulle vilja stänga ute solen.

Vi ville helst inte ha fönster i badrummen men vi kanske ska tänka om där, vad gäller ventilation och ljudisolering så räknar jag med att dem vi anlitar kan sin sak och håller tummarna för att 150mm lättbetong inte ska läcka igenom allt för mycket ljud. Finns kanske alternativ på kärna i lättbetongen för detta.

Ska nog iallafall fundera på om/hur man kan skärma av entrén till det större badrummet från vardagsrummet/köket. Vill inte ha ett privat badrum i sovrummet utan det ska vara åtkomligt för alla.

Uppskattar verkligen att få bolla idéer :D

8. B
    Medlem · Stockholms län · 23 713 inlägg

BirgitS

Medlem
    Tänk på att det nog blir så att man får kvällssolen i ögonen när man sitter i soffan.
    Det ser ut att vara rätt långt mellan soffan och väggen där teven är (antar jag).

Varför ha två korridorer kring högra badrummet i stället för att skjuta badrummet mot sovrummet, göra det mer långsmalt och få mer utrymme i allrummet?

Om det är meningen att man ska igenom ett förråd på väg till tvättstugan kan det nog bli rätt bökigt för grejor i förråd har en förmåga att svälla ut och börja ta plats på golvet, dvs. rätt besvärligt att gå igenom det ofta bärandes på kläder.

När det gäller förvaring i entré behöver man nog för 4 personer räkna med 20 skor och stövlar samt ungefär lika många jackor, overaller etc. och en hel del av det kommer att vara blött eller lerigt. Behövs det plats för en barnvagn också?

• Laddar…
  9. slazt
    Medlem · 38 inlägg

slazt

Medlem
    Kvällssolen kommer att ligga mot allrummet.
    Det är 6m ungefär. Men vi behöver inte ha soffan mot väggen eller så har vi projektor:p

Korridorerna är både en sak vi tycker är charmigt men även för uppsyn i allrummet om man själv befinner sig i köket.

Tyvärr brister mina skisser här men det är tvärtom. Man får gå genom förrådet till tvättstugan. Och i förrådet hoppas jag få rum med en hel del av skor/ytterkläderna. Annars så har väggen till vänster om entrén en 2,4m lång garderob och till höger finns plats för barnvagn/rullator

Här kommer en uppdaterad bild när vänsta badrummet är mer avskärmad.(kanske gör skafferi av en del av badrummet, Hur stort behöver ett sånt vara?)

Insåg tack vare era kommentarer att jag missat fönster i tvättstugan dock.:ok:

10. B
    Medlem · Stockholms län · 23 713 inlägg

BirgitS

Medlem
    Tänk på att uppsyn också betyder att ljud sprids bra, kanske mindre kul att höra barnen stoja i allrummet när man sitter kvar vid matbordet med de vuxna gästerna.

Blir det tillräckligt med fri golvbredd i tvättstugan så att det går att byta tvättmaskin/värmepanna (eller liknande) när den går sönder.

Det var just det jag tänkte när jag skrev förra inlägget.

Du kanske ska byta ritprogram så att du lätt kan få ut mått, ha ett rutnät med 20 cm rutor, lätt få in fönster osv. Det gör det nog lättare både för dig och oss.

11. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Jag håller med, för jag tycker fortfarande att det är svårt att hänga med i vad som är vad. Det skulle vara lättare att förstå ritningarna om du kunde märka upp med text vilket rum som är vilket.

12. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Ehum. Du har inte så stora barn än va? ;)

13. slazt
    Medlem · 38 inlägg

slazt

Medlem
    Oj, jag lyckades slitna på tangentbordet. Man går genom Tvättstugan till förrådet förstås :p

Det är 1,2m i gången, måste nog flytta om möblering lite då det bör finnas vändplats med diameter 1,3.

Det där med annat ritprogram ska jag göra. Just nu jobbar jag i ett program som jag kan och där ändringar går fort att göra, när vi börjar känna oss mer säkra på planlösningen kommer denna att ritas i ett annat program.

14. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Well, även om tvättstugan ligger först och förrådet sen, så är det fortfarande tyvärr lite för optimistiskt att räkna med att förråden ska sluka skor och ytterkläder. Det är bara att titta i hallen hemma hos oss...

15. slazt
    Medlem · 38 inlägg

slazt

Medlem
    Det är även planerat för 2,4m garderob i hallen. Det är mycket mer förvaring än vad mina föräldrar har haft i sitt hus och vi var 3barn. Men inte kan man få för lite förvaring inte :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.