1 684 läst · 27 svar
2k läst
27 svar
Symtom på mögel kan det komma och gå?
Det som oroar mig är att min son börjat klia sig i ögonen nu också den här hösten…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 305 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 305 inlägg
Min luftrenare som jag har för att få ner pollenhalten tycker också att luften är ren men nytta gör den ändå.L Lillamyran skrev:Vi har testat både ock, när sonens hosta aldrig gick över gjorde jag nog allt som gick att göra, luftrenare sa att luften var ren hela tiden utom när vi passerade eller stängde dörren till sovrummet. Fuktaren gjorde nästan hostan värre. Dammsugit, tvättar sängkläder, vädrar, mycket blommor i rummet, sovit med öppet fönster, öppen dörr. Nu är det för kallt att sova med öppet fönster men vädrar varje morgon och kväll
Man kan vara överkänslig mot blommor och är man dammallergisk så är inte dammsugning bra utan då ska man fukttorka i stället.
Ska jag tolka det som att besvären började i samband med att ni slutade sova med öppet fönster?
Dålig luft pga. bristfällig ventilation kan ge upphov till luftvägsproblem. Kanske läge att se till att ha frånluftsfläktar i badrum, kök, tvättstuga etc. som ser till att ventilationen kommer igång.L Lillamyran skrev:
Det räcker med att ta bort tätningslisten i överkant av fönstren. Sen måste luften kunna passera under/över/bredvid dörrarna också.
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Jo det känns lite som att när fönstret är öppet så är det inga eller mindre besvär. Frånluftsfläktar det krävs installation och kostar? SovrumsDörren är ofta öppen på natten. Även om jag bara tae bort tätningslist över så blir det imma mellan fönstrenBirgitS skrev:Min luftrenare som jag har för att få ner pollenhalten tycker också att luften är ren men nytta gör den ändå.
Man kan vara överkänslig mot blommor och är man dammallergisk så är inte dammsugning bra utan då ska man fukttorka i stället.
Ska jag tolka det som att besvären började i samband med att ni slutade sova med öppet fönster?
Dålig luft pga. bristfällig ventilation kan ge upphov till luftvägsproblem. Kanske läge att se till att ha frånluftsfläktar i badrum, kök, tvättstuga etc. som ser till att ventilationen kommer igång.
Det räcker med att ta bort tätningslisten i överkant av fönstren. Sen måste luften kunna passera under/över/bredvid dörrarna också.
Luftrenaren gjorde ingen nytta, vi hade den under 2 månader men ingen skillnad på besvären.L Lillamyran skrev:
Varför immar fönstren när jag tar bort tätningslisten? Det är så tjock tätningslist idag att det är svårt att stänga fönstret har det någon betydelse, är det för tätt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 305 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 305 inlägg
En Pax Calima kostar 2499 kr på Clas Ohlsson. Ingen aning vad andra ställen tar. Till det kan det komma kostnad för elektriker eftersom den behöver ström.L Lillamyran skrev:
Någonstans måste det komma in luft för att ni och huset ska må bra och någonstans ska luften ut. Rekommenderad luftomsättning är att all inomhusluft byts ut på 2 timmar. I ett sovrum är det minst 4 l/s och person som ska komma in.L Lillamyran skrev:
En spaltventil eller en tilluftsventil genom väggen är det som rekommenderas.
Om jag vädrar en timme på fm och en timme em skulle det funka då?BirgitS skrev:En Pax Calima kostar 2499 kr på Clas Ohlsson. Ingen aning vad andra ställen tar. Till det kan det komma kostnad för elektriker eftersom den behöver ström.
Någonstans måste det komma in luft för att ni och huset ska må bra och någonstans ska luften ut. Rekommenderad luftomsättning är att all inomhusluft byts ut på 2 timmar. I ett sovrum är det minst 4 l/s och person som ska komma in.
En spaltventil eller en tilluftsventil genom väggen är det som rekommenderas.
Jag har tagit bort tätlisten upptill nu å ska se hur det blir. Innan kommer på natten inte under dagen
Se till att ventilationen fungerar så det frågetecknet är uteslutet.
Det går också att mäta CO2 över dygnet i rummet. Koldioxidhalt rekommenderas ligga under 1 000 ppm. Det är vanligt att just sovrum blir CO2-fällor. När jag mätte såg man tydligt hur halten steg när en person kom in, eller om en dörr stängdes.
Det går också att mäta CO2 över dygnet i rummet. Koldioxidhalt rekommenderas ligga under 1 000 ppm. Det är vanligt att just sovrum blir CO2-fällor. När jag mätte såg man tydligt hur halten steg när en person kom in, eller om en dörr stängdes.
Det bör förtydligas att det inte är koldioxiden i sig som avgör hur bra eller dålig luftkvaliteten är. Koldioxiden används som indikator eftersom den är lätt att mäta.
Nedan saxat från Arbetsmiljöverket
https://www.av.se/inomhusmiljo/luft-och-ventilation/risker-med-dalig-ventilation/
Nedan saxat från Arbetsmiljöverket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.av.se/inomhusmiljo/luft-och-ventilation/risker-med-dalig-ventilation/
Hur mäter jag luften enkelt?
https://www.dustinhome.se/product/5011276181/matare-luftkvalitet-koldioxid
Det är väl en riktigt enkel. Finns massa olika.
Beror på vad du vill mäta och om du vill ha automatik i loggning av värden under dygnet, men då blir det lite dyrare. Googla.
Det är väl en riktigt enkel. Finns massa olika.
Beror på vad du vill mäta och om du vill ha automatik i loggning av värden under dygnet, men då blir det lite dyrare. Googla.
Produkter som diskuteras i tråden