Byggahus.se

Sylltätning panik!

1. R
    Medlem · Umeå · 102 inlägg

robban_78

Medlem
    Hej!
    Håller som bäst på att uppföra ett garage och eftersom jag inte är snickare har jag tagit in snickare för att få det stomrest och vädertätt.
    Gjordes en väldigt enkel offert vad för materiel som skulle ingå.
    Där specificerades sylltätning till följande:
    Antingen T-syll 170*25 eller Parox XSS sylltätning L 170mm.
    Stommen görs av 170mm reglar nu till mittbekymmer som jag nu känner panik av tråkigt nog.
    Garaget är rest och Ytterpanel på plats och taket är nästan klart ser då att snickarna monterat dit en helt annan sylltätning nämligen en av EPDM samt så är den bara 150mm bred så sylltätningen är 2cm smalare än syllen.
    Hur jäkla illa är detta och finns det något att göra?
    Känner mig jäkligt hjälplös och arg för tillfället!

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 849 inlägg

huggan

Medlem
    Så länge det inte ligger emot betong är det lugnt, tätning bygger ju några mm.

Ta gärna en bild.

3. R

robban_78

Medlem
    Ska försöka ta några bilder och lägga ut!

4. R

robban_78

Medlem
    Här kommer lite bilder där ser man bl.a. Vilken sorts sylltätning samt lite hur olika nära plattan syllen ligger.

5. S
    Medlem · 734 inlägg
    Mina ögon så ser de ut som regeln är i luften o inte ligger an mot plattan.

6. R

robban_78

Medlem
    Helt korrekt men bitvis ligger den ändå dikt an mot plattan och hur ska man kunna få det helt tätt nu mot diffusionsplasten på väggen. De andra två sylltätningarna har plast som kan vikas upp mot väggen.

7. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Är du säker på det?
    vatten utifrån kanske kan lägga sig i spalten på några mm mellan betong och trä, så att syllen kan suga upp vatten kapillärt.
    Jag skulle bett att få mellanrummet mellan betong och trä fyllt med utefog, i alla fall på utsidan.

Så klantigt att använda en för smal sylltätning. Det är ju en så liten enkel detalj.

8. S
    Medlem · Dalarna · 3 226 inlägg

SueCia

Medlem

Jag känner ändå att jag måste flika in här o säga att jag har ett garage byggt 1969, helt utan sylltätning, blottlade syllen för 2 år sedan när jag bytte gips, syllen var i nyskick.

Jag tror inte det ska vara någon som helst fara, även om det är tråkigt med slarv :(

9. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Varför täta på utsidan? Där skyddas skarven av panelen.
    Den sylltätningen är utmärkt, eftersom den tätar även ifall mindre ojämnheter finns.

Simma lugnt!

Staffan

10. H
    Medlem · Karlskrona · 6 849 inlägg

huggan

Medlem
    Har man inte vindpappen tillräckligt långt ner kan man få problem med det men det är oberoende av syllpapp.

11. R

robban_78

Medlem
    Ja låter lite betryggande men hur ska man då kunna få tätt mellan väggens diffusionsplast och sylltätningen. Finns tyvärr nu inget att kunna lägga om lott och tejpa med åldersbeständig tejp.
    Är oerhört tacksam för all hjälp och råd!

12. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 223 inlägg
    Det går inte att jämföra utan att veta alla förutsättningar. Typ, uppvärmning, biltvätt och blöta golv, isolering etc....

Jag hade en planka till hälften inmurad i en stödmur utomhus i 30 år, plankan är helt intakt även fast den låg ingjuten och det låg sten och jord på den...... Utomhus! Andra får svartmögel på en vind under tak.....

Är stommen fast i plattan än?
    Annars går det säkert att lyfta enkelt och stoppa in rätt material.
    Slå in kilar från bägge håll och stoppa dit vartefter.
    Men..... jag TROR också att det inte kommer bli problem.

13. R

robban_78

Medlem
    Stommen är redan fast i betongen och all Ytterpanel uppspikad!

14. R

robban_78

Medlem
    Garaget/maskinhallen kommer att användas frekvent det är ganska stort närmare 110kvm +40kvm loft och 90lvm carport.
    Tanken är att traktorn ska in där och andra redskap och på vintern blir det en del snö sim följer med in och smälter.

15. P
    Medlem · Östergötland · 253 inlägg

Patrik Lidstedt

Medlem
    Det lär inte skapa problem, om du däremot ska blöta ner invändigt är det väl aktuellt att ändå skydda väggarna i sin helhet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.