1 404 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Syllfrågor igen - Hur felsöker man egentligen
Hej,
Känner en lukt (gammal vind/stuglukt/unket/gammal lukt) i huset, i golvlister mm. Känns i hela huset.
Kåken har helt nyrenoverade ytskikt, och vill verkligen inte riva upp allt.
Man kan byta yttersyllar utifrån, men vår oro är att lukten kommer ifrån innersyllar (och kanske golvbjälklag). Är amatör, så vet inte ens om golvbjälklag ligger på betongen eller på själva syllarna som är ytterst i huset.
Två frågor:
Känns ibland som lukten även kommer från väggar, liksom i glipor till elcentral som ligger högt upp. Kan lukt från syll ta sig ända dit, upp i väggar?
Vet någon om yttersyllar oftast är problemet även för lukt i mitten av huset, och man ej behöver byta innersyllarna (dvs ej göra ingrepp inifrån)?
Det är en platta på mark, från 68. 1,5 plans hus.
Känner en lukt (gammal vind/stuglukt/unket/gammal lukt) i huset, i golvlister mm. Känns i hela huset.
Man kan byta yttersyllar utifrån, men vår oro är att lukten kommer ifrån innersyllar (och kanske golvbjälklag). Är amatör, så vet inte ens om golvbjälklag ligger på betongen eller på själva syllarna som är ytterst i huset.
Två frågor:
Känns ibland som lukten även kommer från väggar, liksom i glipor till elcentral som ligger högt upp. Kan lukt från syll ta sig ända dit, upp i väggar?
Vet någon om yttersyllar oftast är problemet även för lukt i mitten av huset, och man ej behöver byta innersyllarna (dvs ej göra ingrepp inifrån)?
Skulle tro att du inte har något golvbjälklag och att golvet ligger direkt på plattan. Knacka lite på golvet om det känns stumt eller lite mer ihåligt.Skalman9 skrev:
Hej,
Två frågor:
Skulle säga att det nästan är omöjligt att lokalisera doftkällan bara genom att lukta. Men din beskrivning av doft skulle jag inte säga är impregnerade syllar, det luktar mer fränt som en kemisk doft.
Man kan byta syllarna både från insidan och utsidan och är ytterväggssyllarna impregnerade så är troligen syllarna i innerväggarna det också.
För att få svar så är det att skicka in material från syllarna på analys.
Jag har bjälklag, det vet jag att jag har.surris skrev:
Skulle tro att du inte har något golvbjälklag och att golvet ligger direkt på plattan. Knacka lite på golvet om det känns stumt eller lite mer ihåligt.
Skulle säga att det nästan är omöjligt att lokalisera doftkällan bara genom att lukta. Men din beskrivning av doft skulle jag inte säga är impregnerade syllar, det luktar mer fränt som en kemisk doft.
Man kan byta syllarna både från insidan och utsidan och är ytterväggssyllarna impregnerade så är troligen syllarna i innerväggarna det också.
För att få svar så är det att skicka in material från syllarna på analys.
Hoppas verkligen det inte är tryckta, men som du säger, vi känner ingen kemisk eller frän lukt.
Vet någon om lukt kan ta sig från ytterväggar ända in i mitten av huset och komma upp i golvlister där? Hur gör den det i sådana fall liksom? Mellan bjälklagen eller?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Val av LVVP - Är verkligen SWM Ecodan bullrig?
Värmepumpar -
Täppa igen skarv mellan garderob och mdf-skiva
Inredning -
Hur drar jag lämpligen avluft-kanalen från köksfläkten?
Byggmaterial & Byggteknik -
70-tals hus, platta på mark, syllar bytt -00 men nu hög fuktkvot igen?
Övrigt husrelaterat -
Byta kulör - slamfärg igen eller tjärfärg?
Färg, Måla & Tapetsera