Byggahus.se

Swish höjd beloppsgräns kräver skäl?

5k läst  43 svar

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    På måndag ska jag köpa något för mer pengar än den beloppsgräns jag själv kan ställa in via min Internetbank. Jag ringde därför min bank för att få gränsen höjd på måndag.

Banken frågade då om skälet till höjningen med hänvisning till penningtvättlagen som banken måste följa. Jag kunde naturligvis inte låta bli att ifrågasätta detta förfarande, mest för att förstå mer om läget.

"Jag ska köpa knark" var iallafall inte rätt svar på denna fråga. Jag provade då med "Jag ska köpa en bil" och det gick bättre.

Jag har sedan tidigare förstått att jag inte kan växla in större summor kontanter utan att förklara var pengarna kommer ifrån. Det är rimligt. Men en höjd beloppsgräns på Swish - ska det verkligen föranleda ett intrång i mitt privatliv? Jag kan ju flytta betydligt större summor än så mellan bankkonton (mina och andras) utan att svara på någon fråga. Swish är ju i det avseendet lika dokumenterat - Swish vet förstås var jag skickat pengarna på samma sätt som när man skickar pengar mellan bankkonton. Varför behövs en privatlivskränkande fråga?

• Laddar…
  2. H
    Medlem · Nivå 11
    But why? Har köpt/sålt mängder av bilar/husvagnar, logga in på banken och mobila tjänster,swish, ändra beloppsgräns, Nordea har sänkt sin gräns från 250’ 50’, värdelöst!

Hur tänkte banken då? Pengar som Swishas är inte kontanter, de kommer ju redan från banken och är i sånna fall redan ”tvättade”

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 8
    Visst är det jobbigt med frågor.
    Men kränkande?
    Tyvärr alla idag är alldeles för lättkränkta

4. R
    Medlem Nivå 1
    Man kan sätta en gräns på 150k i 2 eller 3 dagar som högst själv på mobilbanken. Gjorde detta när jag skulle köpa mc.
    Annars så tar det ju 5 min att låna en dator eller lägga till en ny mottagare och föra över hur mycket pengar man vill på mobilbanken till andra konton, banken behöver man ju inte koppla in :)

Men visst tycker jag som ni andra, man kan ha flera hundra tusen på sitt konto men när man ska ta ut dom så ska dom fråga vad man ska ha pengarna till som är ens egna från första början :crysmile:......... inte deras problem kan man tycka men men.

5. H
    Medlem · Nivå 11
    Jäkla trams..det är mina pengar, och jag köper precis vad jag vill när jag vill, av vem jag vill...

6. H
    Medlem · Nivå 11
    Nackdelen är att inte alla har samma bank, det gjorde Swish så jäkla bra! Samt att man ser vem som får pengarna före man godkänner..

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag sa inte att jag blev kränkt, jag sa att mitt privatliv blev kränkt, dvs att man gjorde intrång däri. Det är två olika saker.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag kan inte sätta en gräns på 150k. Jag kan själv sätta en gräns på 10k, utöver det upp till 150k får jag ringa banken, SEB i mitt fall.

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Ja det var det jag tyckte. Pengarna är ju redan i systemet och lämnar inte systemet heller. Googlar jag lite verkar det som att även överföringar mellan konton utsätts för liknande kontroll. Transaktionen blockeras tills man lämnat ett godtagbart skäl till överföringen (och kan uppvisa kvitto eller liknande).

10. H
    Medlem · Nivå 11
    Höjde till 50' ett par gånger på kort tid inför ev köp, tredje gången blev det köp. Inga frågor inget krångel. Gjorde höjningen via internetbanken.

Fick däremot ett brev från min andra bank där jag skulle förklara varifrån ev insättningar kommer ifrån, samt vart ev överföringar ska gå till. Har varken gjort insättning eller uttag på den banken under de senaste 5 åren.???
    Har inte svarat än, det är säkert 14 dagar försent nu....

11. TomasJor
    Medlem · Nivå 7
    Bankerna har krav på sig att känna sina kunder och ibland räcker inte ens dom vanliga frågorna.
    Har själv nyligen fått en utredning startad då lite för många transaktioner var gjorda, dessutom var 2 större till utlandet. Dessa tror jag tror var triggern tillsammans med en större insättning. Fick bla redogöra för både mindre och större belopp.

12. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    När Skatteverket är inblandat kan du glömma regler och lagar och privatliv, GDPR , m.m. De kan kolla när du hämtade ut recepten på apoteket, var du reste på semestern och hur du betalade resan. De har större befogenheter än polisen och behöver inte ens fråga någon om lov. Det var ett inslag på SVT för något år sedan om detta,
    ...så du får samma slängar av sleven som vi andra.

13. axmode
    Medlem Nivå 4
    SEB har ändrat så ska man ex swisha över typ 10-15000 kr(kommer ej ihåg exakt) så man måste ringa och ändra via internetbank. De frågar också vad du ska ”köpa”

14. C
    Medlem · Nivå 15
    Lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism är ju det enkla svaret på den frågan.
    Det som är lite intressant är att lagen, så vitt jag vet, inte kräver att t.ex. banken stoppar misstänkta transaktioner. De skall se till att underlaget finns för att göra en bedömning, och anmäla misstänkta transaktioner till polisen. I praktiken verkar bankerna dessutom tagit på sig rollen att vägra misstänkta transaktioner. Knepigt eftersom det riskerar att leda till att många helt legitima transaktioner blir svåra att genomföra.

Förfarandet med att fråga kunden om syftet med transaktionen är förstås fullständigt meningslöst och skapar bara besvär för hederliga personer.
    Terroristerna använder så klart inte SEB utan Hawala eller något annat system som går under myndigheternas radar.

• Laddar…
  15. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Ja det var just det som var orsaken till denna tråd. Och 10k är beloppet som sagt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: