I
Hej!

Vi flyttade till ett hus för några månader sedan med fjärrvärme och en Swegon Casa ”Smart”. Vi hade hus med FLVP som jag kunde utan och innan men denna Swegon Casa har jag ingen koll på alls. När jag installerade vår
Tibber Pulse så såg jag att elförbrukningen var som ett konstant EKG. När jag för en stund stängde av eftervärmaren på aggregatet så lugnade det ner sig, när jag sen satte på den igen så började elförbrukningen hoppa.

Finns det någon klok på forumet som kan förklara vad syftet är med eftervärmaren och om vi behöver göra något med våra inställningar?

Tusen tack!

• Diagram som visar elförbrukningen över tid i watt, med toppar och dalar vid användning av Swegon Casa eftervärmare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Swegon Casa kontrollpanel visar olika temperaturer: frånluft, avluft, rumsluft, display och förvärmare, där temperaturen på förvärmaren är 4,3°C.
    Skapa konto
  • Swegon Casa Smart display visar olika temperaturer för uteluft, tilluft, frånluft och avluft i ett fjärrvärmssystem.
    Skapa konto
  • Swegon Casa kontrollpanel visar uppvärmning och kyla, inklusive eftervärmeffekt och inställningar för tilluftstemperatur.
    Skapa konto
  • Swegon Casa Smart kontrollpanel visar huvudmeny med alternativ för larm, temperatur, display, diagnostik och veckoprogram.
    Skapa konto
  • Digital display av en Swegon Casa ventilationssystem, visar klockslag 22:12 och temperatur 25°C, med hus-ikon i mitten.
    Skapa konto
  • Swegon Casa termostatdisplay visar olika temperaturer: uteluft 4,2°C, tilluft innan ef 14,5°C, tilluft 17°C, frånluft 24,8°C, avluft 7,7°C.
    Skapa konto
Nu har jag ingen erfarenhet av just Casa smart. Men vad jag kan se med dina bilder är att du får ut ca 14 grader med den inbyggda växlaren med en utetemp på cirka 4-5 grader.
Det innebär att du skulle kyla ner utrymmet den värmer/ ventilerar om inte eftervärmaren är på med den utetempen.
Såg på bild att den verkar stötta med 16% av eftervärmarens fulla effekt.
Om det nu är en eleftervärmare som är pulserstyrd (antar det) innebär det att den lägger på el on/off procentuell tid beronde på utsignalen. Så vid stöttning 50% så pulserar den on /off lika länge. 100% = puls upphör och ligger on hela tiden.

Redigerat:
  • Gilla
rc193 och 1 till
  • Laddar…
I
Med andra ord så är allt som det skall och jag ska bara låta den vara ☺️

Nått verkar vara galet ? Förvärme vid +4 gr och ni har en inne temp på 25gr?
Jag har ett lika aggregat som dig och den kanske förvärmen går i gång vid minus 8 - 10 gr.
Har min inställd på ECO

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
I
Hur ställer man in när förvärmaren ska gå igång? Vi har det ganska varmt inne, vi ställer ner temperaturen hela tiden men det är fortfarande 23 grader inomhus!

Är det länge sedan du bytt filter?
Rotorstatus?

I
Någon månad sedan kanske!

I IngaGrönaFingrar skrev:
Någon månad sedan
Bild 5 indikerar ett utropstecken, har du något larm aktivt?

I
Kikade lite snabbt, det var en service påminnelse!

I
Kikade på förvärmaren och den var inställd på -20!

Prova att stänga av aggregatet och slå på det efter några minuter

I
Jag testade men det hjälpte tyvärr inte. Jag har ställt in temperaturen på 18 grader men lik förbenat så håller den på att värma trots 23.5 graders innertemperatur. Förstår tyvärr ingenting!

Vad är rotor status, kanske remmen som har gått av?

I
Hur kollar man den? ☺️

Ta bort luckan på aggregatet, i mitten av aggregatet sitter rotorn, det ska löpa en drivrem runt den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.