Byggahus.se

Swedbank - vad för fullmakt krävs för att betala föräldras husräkningar?

1. S
    Medlem · Stockholm · 276 inlägg

Superrobban

Medlem
    Föräldrarna börjar bli till åren, och missar ofta att betala räkningarna.

De är rätt klara i huvudet, för att vara 91 år.

De har inte bankID, utan skickar betalningsuppdrag i kuvert.

Tänkte att det skulle finnas någon enkel fullmakt på Swedbank, där vi två barn tillåts att betala föräldarnas räkningar.

Men hittar endast fullmakt för precis allt som går att göra på banken.

Är tanken att ta fullmakten för privatperson, stryka precis allt den omfattar och lägga till en rad
    med "Betala räkningar via eget bankid"

https://www.swedbank.se/privat/juridiska-tjanster/fullmakter.html

• Laddar…
  2. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 087 inlägg
    Det behövs väl ingen fullmakt för att betala en räkning?

3. M
    Medlem · Hägersten · 1 352 inlägg

merbanan

Medlem
    Jag antar att du vill betala med deras pengar. Då behöver du ordna med en kontofullmakt så du får disponera över kontot vi din egen vy.

4. J
    Medlem · 11 460 inlägg
    På banken finns det speciella blanketter för fullmakt , det går inte med ett vanligt papper för banken. Den fullmakten gäller bara för banken. Ska du utföra mer i deras namn så måste du en fullmakt till.
    Ge mig ett PM , jag har flera av den sorten digitalt.

5. Herr hatt
    Medlem · Göteborg · 152 inlägg

Herr hatt

Medlem
    Kanse läge att skriva en framtidsfullmakt?
    Denn skall gälla även mot banken så om du står som fullmaktstagare skall du kunna betala räkningar.

6. J
    Medlem · 11 460 inlägg
    Framtidsfullmakt är bara för när en person som har dokumenterats att inte kunna reda sig själv, den gäller bara då en medicinsk utredning finns, eftersom den kan klandras av andra, som har en annan uppfattning.. Generalfullmakt kan vilken person som helst ge till någon, utan att vara helt virrig. även om den som ger den är 100% klar så gäller den.

• Laddar…
  7. C
    Medlem · 14 336 inlägg
    Fullmakter har väl generellt sett den egenskapen att en utomstående part kan välja om man accepterar den eller inte, vilket så klart är ett potentiellt problem för fullmaktshavaren. Men en framtidsfullmakt är åtminstone bättre än ingenting alls.

8. Herr hatt
    Medlem · Göteborg · 152 inlägg

Herr hatt

Medlem

Så som jag tolkar det bestämmer fullmaktstagaren själv när fullmakten skall börja gälla om man inte skrivit in något annat villkor om när den skall börja gälla

Nedan taget från skatteverkets hemsida.

En framtidsfullmakt börjar gälla när du inte längre kan ta hand om dina ekonomiska och personliga angelägenheter. Det är personen som har fullmakten som avgör när den börjar gälla. Detta gäller inte om det i fullmakten har bestämts att ikraftträdandet ska prövas av domstol eller fullmaktshavaren annars begär en sådan prövning.

9. J
    Medlem · 11 460 inlägg
    Kom på lite mer , en fullmakt eller generalfullmakt faller vid personens bortgång och gäller inte längre, Däremot så gäller en framtidsfullmakt även efter personens bortgång och det är att föredra då det är mycket som ska göras och förvaltas.

• Laddar…
  10. S

Superrobban

Medlem
    Ja, det är vad jag hade tänkt mig.

Tyvärr har jag en annan bank, så frågan är om det funkar med en egen vy på Internetbanken hos Swedbank.

11. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 087 inlägg
    Ett alternativ är att du laddar ner föräldrarnas bankid till din telefon. Du kan ha upp till 8 bankid i appen.
    Huruvida banken tycker det är rätt eller fel vet jag inte, men laddar du ner det med föräldrarnas godkännande så tycker jag det räcker.

12. S

Superrobban

Medlem
    Vid dödsfall brukar ju banken blixtsnabbt låsa alla konton i dödsboet.

När svärmor gick bort var det bara begravningskostnaderna som frugan lyckades få banken att betala, efter att själv gått in på banken med en speciell blankett ifylld och lämnat räkningarna, så fixade banken sedan betalningen.

13. Höghus
    Allvetare · Stockholm · 1 337 inlägg

Höghus

Allvetare
    Det är en bra ide att få föräldrarna att skriva på en fullmakt innan de inte längre är kapabla till det.
    Då kan man sedan sköta ekonomin åt dem utan att bli god man, om det bedöms behövas.
    Sedan kanske inte alla vill lämna över full koll på ekonomin till barnen, men det är mycket bök med att vara god man.

/Höghus

14. S

Superrobban

Medlem
    Tyvärr har de inte bankID. Men om de skaffar bankID, kan jag då låna dosan och logga in själv?

Fast då kommer jag ju åt allt i deras bank, tanken var endast att jag skulle betala räkningar.

Jag vill ju inte snoka runt i föräldrarnas ekonomi.

15. T
    Medlem · 4 075 inlägg
    Det går inte att flytta ett Mobilt BankID från en enhet till en annan

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.