Byggahus.se

Svinn (stöld) på 35 %

1. R
    Medlem · Västra Götaland · 37 inlägg

rugbyanders

Medlem
    Jag har en liten fråga till er vad som är rimligt att ”förlora” när man köper ved?
    Om man beställer 7 m3 ved och får 4.6 m3 (förlust på nästan 35 %). Är det rimligt att förlora mer än 1/3 av veden? Varför kan det inte vara åt andra hållet att man får 35 % mer?

Vi är ganska nya husägare med braskamin. Vi beställde på blocket efter att ha kollat runt lite fastnade vi för en leverantör som verkade seriös (primaved).

När jag fick deras visitkort vid leveransen så heter de:
    Far & son Bioenergi HB, primabrasved
    mail: brasveden@gmail.com telefon: 0700-770 535 / 0736-671 119
    och på blocket hete de: primaved, Känns som de har väldigt många olika namn

Företagsinformation:
    Far & son Bioenergi HB
    Organisationsnummer: 9697522291
    http://www.marknadsfakta.nu/visa-foretag/9697522291/Far&Son Bioenergi HB

Detta är den mail konversation vi har haft:

JAG:
    28 jun 2015 kl. 20:03 skrev anders via Blocket <annonssvar@blocket.se>:

Hej!
    Vi är intresserade av 5-7 m3 björkved i 30 cm längder.
    Vi vill ha utkörning till västra Göteborg. Vad blir det för pris?

När är den huggen? Kluven? Hur är den förvarad?

Med vänlig hälsning,
    Anders

Säkerhetsinformation från Blocket:

Meddelandet skickades den 28/6 2015 klockan 19:11 via webb-formuläret i din annons
    http://www.blocket.se/vi/51399271.htm på Blocket.
    Blocket kan därför inte kontrollera om e-postadressen xxx är korrekt angiven.

Om meddelandet verkar konstigt eller oseriöst – svara inte, utan att läsa våra säkerhetstips först på http://www.blocket.se/kundsakerhet.htm
    Avsändaren kan inte se din e-postadress förrän du svarar på detta mejl.

Meddelandet skickades från ip-adressen xxx

SVAR:
    28 jun 2015 kl. 20:49 skrev Henke <primaved@gmail.com>:

Hej Andreas!
    Tack för frågan, 7m3 fin och torrbjörkved inkl. Transport kommer att bli ca 4500 kr. Veden kan köras v. 25. Ska jag boka veden?
    Mvh. Primaved

Skickat från min iPad

JAG:
    13 jul 2015 kl. 19:10 skrev mail adress xxx:

Hej!
    Vecka 33 blir bra. Vi vill gärna kontrollera veden innan du lastar av den.

Mvh
    Anders efternamn
    Adress

Meddela någon dag innan leverans så jag vet dag o ca tid. Det är ok att komma mellan 8-10 o 14-16.

Skickat från min iPhone

SVAR:
    13 jul 2015 kl. 23:28 skrev Gmail <primaved@gmail.com>:

Hej Andreas!
    Det är klart att du ska kunna se veden. Du är välkommen och se veden. Annars vi har garanti för kvalitén, du kan se veden innan jag lastar av den. Om veden inte fyller kraven så jag vänder tillbaka veden utan kostnader till dig. Det får du ta ställning för detta. Mvh. Primaved.

Skickat från min iPhone

JAG:
    26 jul 2015 kl. 20:15 skrev mail adress xxx:

Hej!
    Hur ser det ut? Levererar du nästa vecka? Tisdag funkar bäst mellan 8-10.
    Hur är det med betalningen? Måste jag ta ut kontanter?

Mvh
    Anders

Skickat från min iPhone

SVAR:
    27 jul 2015 kl. 12:28 skrev Henke <primaved@gmail.com>:

Hej!
    Leverans av 7 m3 fin o torr björkved inkl. Transport till dig kommer att kosta ca 4500kr. Betalning sker vid leveransen i form av kontant eller du kan Swisha. Var snäll o skriv lev.adress och ditt tel.nr. Jag bruka ringa o stämma av innan jag kommer.
    Mvh. Primaved

Skickat från min iPad

JAG:

31 jul 2015 kl. 21:19 skrev mail adress xxx:

Hej!
    I tisdags den 28 juli beställde o betalade vi för 7 m3 ved med hemkörning för 4500:-

Nu har jag staplat den o min uträkning är att det är bara 4.6 m3 ved.

Jag har byggt ved skjul av eu pallar som har måtten 1.2 x 1.2 x 0.8 m.
    En ligger ner och sen har jag en pall på varje sida som stöd (se bifogad bild). Veden fick plats i 4 st enheter som är på vardera 1.15 m3. Det blir 4.6 m3 totalt och då hade vi lite ved kvar sedan innan.

Mvh
    Anders

Skickat från min iPhone

<image1.JPG>

SVAR:

1 aug 2015 kl. 11:26 skrev Henke <primaved@gmail.com>:

Hej Anders!
    Veden som vi kör är släpp mött och inte är travad. Normalt när man travar veden kommer man att tappa ca 33-35 procent. Alla som köper ved, vet vad är skillnaden mellan de två,enheterna.
    Mvh. Primaved

Skickat från min iPad

JAG:

1 aug 2015 kl. 19:55 skrev mail adress xxx:

Hej!
    Under vår konversation har det aldrig nämnt något annat än den faktiska beställningen på 7m3. Att förlora 33% på vår beställning innebär en förlust på mer än 1000kr och det är inte accepterat. Ej heller godkänt eller ingått i något avtal som vi gjort.
    Med andra ord. Du har fått betalt för ungefär 2m3 ved som du ej levererat. Antingen får du betala tillbaka pengarna för den mängd ved vi ej fått eller så får du komma hit med2m3 till.

Jag har beställt och betalat för 7m2 och du har levererat i underkant av 5

Mvh
    Anders

Skickat från min iPhone

SVAR:
    2 aug 2015 kl. 00:46 skrev Gmail <primaved@gmail.com>:

Hej!
    När man levererar ved på flaket, det innebär släppkärra och inget annat. Jag tror inte att det är för första gången som du köper ved.du borde veta. Samt vi inte har pratat eller avtalat att du skall få travade ved. Vilket det är omöjligt inte bara för mig elever någon annan leverantör att kunna travade ved på flaket i en lastbil. Var snäll o gå lär dig om att hur det funkar leverans av ved.
    Primaved

Skickat från min iPhone

JAG:
    2 aug 2015 kl. 07:02 skrev mail adress xxx:

Vi är inte intresserade av vad du tycker om din åsikt. Vi vill att du uppfyller det skriftliga juridiska avtalet vi har ingått. Där du har åtagit dig att leverera 7 m3 ved för detta priset.

// Anders

Skickat från min iPhone

SVAR:
    2 aug 2015 kl. 10:36 skrev Henke <primaved@gmail.com>:

Om du inte förstår skillnaden mellan släppmått och travade mått som jag inte har lovat dig samt att inte bara jag även jag och alla andra inte man leverera travade mått på flaket får du gärna lämna tillbaka veden till mig och hämta dina pengar. Jag hade inte avtal med dig att leverera travade mått till dig.
    Primaved

Skickat från min iPad

JAG:
    2 aug 2015 kl. 11:34 skrev mail adress xxx
    Jag är som sagt inte intresserad av vad du tycker jag borde veta/lära mig.
    Jag tycker nämligen att du borde lära dig hyfs och ett professionellt bemötande.

Spelar ingen roll vad andra tycker o ch tänker. Vi har beställt 7m3 o betalat för det. Det är det vi ska ha.

Det jag vill är att du uppfyller ditt juridiskt bindande åtagande- för vilket du fått betalt för.

Du är mer än välkommen att komma hit o hämta veden o betala tillbaka våra penga

Vi tänker gå vidare till blocket och andra instanser om du ej uppfyller ditt åtagande.

//Anders

Skickat från min iPhone

SVAR:
    2 augusti 2015 kl. 17:50 skrev Henke <primaved@gmail.com>:
    Jag levererat rätt mängd o du får köra tillbaka om du inte vill ha den, samt att du har fått fin kvalité ved.

Skickat från min iPhone

2. fremax
    Husägare · Västmanland · 1 454 inlägg

fremax

Husägare
    Vad jag vet så säljs ved i 99% av fallen i stjälpt mått och inte travad. Dvs ca 25-35% luft, så ja, 7m3 är inte 7m3 ren ved utan tomrum mellan klubbarna inräknat. Ska man ha full valuta för pengarna får man hugga egen ved eller köpa långved och klyva själv. Tyvärr så tror jag inte du har så mycket att gå på här. Sök på Blocket på ved och du kommer att se att stjälpt mått anges i nästan alla annonser.

Med vänlig hälsning, fremax

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Blekinge · 7 629 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Och vad är problemet? Lärdomen är iaf att man nästa gång ska komma överens med leverantören om det handlar om stjälpmått eller travad ved INNAN beställningen.
    Tyvärr tror jag att TS får inse att han av okunskap beställde med fel förutsättningar. Lärpengar heter det.

4. osiris
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 1 144 inlägg

osiris

Byggnadsvårdare
    1 m3 stjälpt ved blir 0,7 m3 travad. Orkade inte läsa hela ditt inlägg i detalj, men det verkar som att de varit otydliga med att det är stjälpt ved de säljer eller att du inte har koll på skillnaden.

• Laddar…
  5. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 524 inlägg

Krilleman

Plumber
    Men det står ju i annonsen:

Veden erbjuds i ventilerade vedsäckar som 45 L, 65 L, 1,1 L, 1,3 L, 1,5 L och även löst på flaket.
    Veden kan transporteras till Göteborg, grannkommuner och tom öarna.

Och om du har fått 7kubik på flak så är det ju "löst på flaket" inte travat på flaket.

Det finns ingen vedhandlare som kör ut ved på flak i travat mått. Vill du betala för att vedkillen ska trava 7kubik på ett flak? Då blir det väldigt dyr ved.

6. S
    Medlem · Uppsala · 1 200 inlägg

slurppe99

Medlem
    Jag har aldrig köpt ved och använder inte ved men vet skillnaden på stjälpt (släppt) ved och travad ved. Så frågan är vad du beställde? Är inte 500 kr kubiken för fin björkved ett ganska lågt pris oavsett mått? Men det är aldrig bra att känna sig lurad.

Tillägg:
    Din procentsats verkar stämma eftersom de räknar 0,6-0,7 kubik på stjälpt mått.
    http://skogsforum.se/viewtopic.php?f=6&t=11240

Redigerat 2 aug 2015 22:15
  7. M
    Medlem · 144 inlägg
    Tyvärr är det så att det i stort sätt alltid är stjälpmått på ved när man köper. Jag köper ofta ved och alla utom en levererar stjälpmått.
    Hur det funkar rent juridiskt det du frågar har jag ingen aning om. Dom jag köper av upplyser om hur mängden räknas ut.
    I ditt fall verkar iof som att det inte framgått.

• Laddar…
  8. hantverkare1
    Medlem · Nuevo Estockholmo · 3 485 inlägg

hantverkare1

Medlem
    Ved säljs väl alltid stjälpt?

När jag bodde i hus med vedeldning var det iaf aldrig tal om annat. Man brukar även säga att det är ca 1/3 som försvinner när man travar veden.

TS, du har tyvärr av okunskap missat detta. Lätt hänt och du lär få ta det på blåskontot även om jag inte anser att du blivit blåst.

Edet: Såg nu att krilleman sagt ungefär samma som mig.

Redigerat 2 aug 2015 22:13
    • Laddar…
  9. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 861 inlägg

harry73

bra på allt
    Förutom att veden är dyrare än du trodde har ingen skada skett. Veden såldes under samma förutsättningar som all annan ved du jämförde priset med.
    Av mejlväxlingen framgår att företaget är en trevlig och tillmötesgående företag som jag i fortsättningen gärna skulle handla av.

Mitt tips är därför att skriv ett litet mejl vari du säger att du köpte ved för första gången och det blev därför lite fel, men att du i fortsättningen gärna köper ved has dom. Har du en bra dag kan du även skriva förlåt någonstans i meningen.

10. K
    Medlem · Östergötland · 1 024 inlägg

Kromo

Medlem
    Det låter faktiskt som om primaved har rätt. 35% mindre är nog inte otänkbart! Man mäter ved i nästan alla fall med stjälpt mått. Dessutom tycker jag din attityd i mail konversationen verkar lite hård! Men återigen är det ju ett exempel på dålig kommunikation mellan beställare och hantverkare!

11. A
    Medlem · Stockholms län · 9 446 inlägg

Avemo

Medlem
    • Laddar…
  12. hantverkare1

hantverkare1

Medlem
    Det stod ju: Veden erbjuds i ventilerade vedsäckar som 45 L, 65 L, 1,1 L, 1,3 L, 1,5 L och även löst på flaket.

Vilket man bör tolka som ej travat. Jag hade iaf gjort det.

13. A
    Medlem · Stockholms län · 9 446 inlägg

Avemo

Medlem
    Jag missade det. Då är det en annan sak än i den andra tråden. Men det skulle ändå tillföra lite tydlighet att skriva i annonsen att det gäller stjälpt mått. För den som vet spelar det ingen roll och den som inte vet behöver inte känna sig lurad.

• Laddar…
  14. R
    Medlem · Västra Götaland · 37 inlägg

rugbyanders

Medlem
    fremax : självklart är det tomrum/luft mellan vedklamparna, men jag trodde aldrig det var så mycket.
    Thomas_Blekinge: Ja jag tar det som lärpeng- Jag vill mest informera andra som köper ved att det är ett världigt stort svinn enligt mitt tycke. nyttig läxa.
    osiris: sant
    krilleman_215: självklart ska han inte behöva trava veden på flaket, men i min värld så ska man kunna komma lite närmare målet. Jag tycker inte det skulle vara svårt. de är bara kolla hur mycket skopan tar (eller hur man får upp det på flaket) & räkna på ett ungefär.
    Vi har haft en annan leverantör 3 ggr (gått i pension nu) och då brukade vi beställa 5 m3 & det var runt 5 m3 varje gång. 2 av 3 var det lite mer så varför kan inte "de" andra räkna?
    slurppe99: det är nog ett bra pris, men jag känner mig som sagt lurad. jag vill mest informera andra som inte vet om svinnet.
    Mattias Axelsson: nej det har inte framgått om det är travad eller själpt & att det är en så stor differens på det.
    hantverkare1: ja så får det bli & aldrig primaved igen. jag får hitta en annan eller hugga själv.
    Avemo:
    japp jag kommer fråga. Det tror jag inte det är. jag vill bara informera andra om det, men det känns som alla vet det redan :p

kan någon rekommendera en bra vedhandlare i gbg som håller vad de lovar & har lite kundkänsla? de behöver inte köra ut staplad ved, men lite bättre % sats.

15. hantverkare1

hantverkare1

Medlem
    Jag tror inte du hittar någon bättre %sats någonstans.
    Om du fick 5 kbm travat förut så har du väl betalat för det också? Eller var det samma pris?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.